Die kleine aanpassing (zie commentaren) heb ik versie v1.9.3 genoemd.
Vermits MijnKapitaal tijdelijk de GOGIscore op een alternatieve wijze berekent, heeft Franky de Franky-matic aangepast in de hoop dat het daardoor duidelijker wordt. De mensen die niet met de GOGIscore werken in hun beheerssysteem hoeven deze aanpassing niet door te voeren volgens mij. Daarom laat ik de 1.9.1 staan en zet ik de 1.9.2 er onder.
Ziehier de nieuwe versie: 1.9
In deze nieuwe versie heeft Franky onze GOGIscore geintroduceerd in de Franky-matic. In de nieuwe handleiding wordt dat allemaal netjes uitgelegd.
 Succes en nogmaals dank aan Franky.
Eén van onze lezers heeft ons, en vooral jullie allemaal, willen helpen door zijn kennis van excel voor jullie allemaal ter beschikking te stellen. In naam van de medewerkers van MijnKapitaal, en zeker ook in naam van alle lezers die ermee aan de slag gaan, wil ik Franky van harte bedanken.
Diegenen die twijfelen: ik kan je garanderen dat het werkt want ik ben er al een paar keer in geslaagd om, zonder veel problemen, met 1 druk op de knop meer dan 600 data van het internet te halen. Een betrouwbare en stabiele connectie is dan wel nodig…
Die zet ik hieronder online in pdf-formaat:
Denk aan het milieu en druk de Handleiding niet uit: je bespaart vele bladzijden papier en de nodige cartridges. Het eerste is goed voor het milieu, het tweede voor jouw portemonnee…
En hier dan dat excelbestand van Franky.
Om dit bestand te kunnen downloaden, heb je een sleutel nodig. Die krijg je thuis gestuurd als je je inschrijft op onze nieuwsbrief. Maar heb wel even geduld, dit kan een tijdje duren.De sleutel die je had, blijft bruikbaar.De tool werkt nu voor fondsen, trackers en aandelen als die noteren op de site van Morningstar BE, NL, FR of DE.
Om dit bestand te kunnen downloaden, heb je een sleutel nodig. Die krijg je thuis gestuurd als je je inschrijft op onze nieuwsbrief. Maar heb wel even geduld, dit kan een tijdje duren.
De sleutel die je had, blijft bruikbaar.
De tool werkt nu voor fondsen, trackers en aandelen als die noteren op de site van Morningstar BE, NL, FR of DE.
Voor de mensen die problemen ondervinden (foutcodes…) met de 1.9 hieronder de 1.9.1 zoals Franky heeft aangegeven. Als je momenteel geen problemen ondervindt, dan hoef je deze versie niet over te nemen: er zitten geen nieuwe functionaliteiten in:
Hier de Franky-matic v1.9.2 om gebruik te maken van onze tijdelijk aangepaste GOGIscore:
Veel succes !
Toch nog vragen of onduidelijkheden: formuleer het in een commentaartje en wij trachten je zo spoedig mogelijk verder te helpen.
Ik ben meer dan 30 jaar werkzaam geweest in de financiële sector. Toen ik in 1991 mee aan de wieg stond van de Tak 23 had de fondsenvirus me al snel te pakken. John Bogle stelt dat 94% van de fondsen op de lange termijn hun benchmark op de lange termijn niet konden verslaan. Voor mij was dat een uitdaging om op zoek te gaan naar die andere 6%.
Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Sinds gisteren haalt de FrankyMatic geen koersen van fondsen meer op van Morningstar. Sinds ze de site vernieuwd hebben zou er iets veranderd zijn. Iemand enig idee en hoe dit aan te passen ?
Hier werkt het zoals voorheen.
Inderdaad , de security is aangepast blijkbaar. Ik krijg nu ook foutmelding “Access denied “. Ik ben absoluut geen Excell macro kenner maar door wat te zoeken heb ik dit aangepast met wat knip en plakwerk in de macro door een andere Microsoft tool te gebruiken . Mocht er een programmeur meelezen , graag een correcte oplossing …
Ik heb dus twee functies GETHTMLData gemaakt , GETHTMLData2.
Een private functie voor de wisselkoersen correct op te halen met nu in de code : CreateObject(“Microsoft.XMLHTTP”) .
Ik heb dan een tweede functie gemaakt voor de Morningstar koersen op te halenmet nu : CreateObject(“WINHTTP.WinHTTPRequest.5.1”).
Wel niet vergeten de correcte functie GetHTMLData2 te specifieren in de GetExchangeCourses() subroutine code.
Hierbij de code voor de twee functies: (je kan dit met copy paste in de macro plaatsen.
Private Function GetHTMLData(url As String) As String Dim oHtml As HTMLDocument Dim oElement As Object
On Error GoTo ErrHnd Set oHtml = New HTMLDocument With CreateObject("WINHTTP.WinHTTPRequest.5.1") 'dit geeft fout connection to server cannot be established voor de wisselkoersen daarom GetHTMLData2 voor wisselkoersen .Open "GET", url, False .send oHtml.body.innerHTML = .responseText End With GetHTMLData = oHtml.body.innerHTML
ExitSub: Exit Function
ErrHnd: Call MsgBox(Error)
End Function
Private Function GetHTMLData2(url As String) As String Dim oHtml As HTMLDocument Dim oElement As Object
On Error GoTo ErrHnd Set oHtml = New HTMLDocument With CreateObject("Microsoft.XMLHTTP") 'ophalen van de wisselkoersen :was vroeger CreateObject("WINHTTP.WinHTTPRequest.5.1") maar dit geeft fout connection to server cannot be established voor de wisselkoersen .Open "GET", url, False .send oHtml.body.innerHTML = .responseText End With GetHTMLData2 = oHtml.body.innerHTML
Het heeft niets met de wisselkoersen te maken, toch niet bij mij. Want die haalt hij correct op, net als de koers van aandelen. Het probleem stelt zich enkel bij fondsen. Op Spaargids heb ik gelezen dat er iets van kolom 11 naar kolom 10 (of zoiets) verhuisd zou zijn, maar ik kan niets in die trant terugvinden in de code.
Ik krijg als foutmelding “Access denied” bij ophalen van de koersen op Morningstar. Heb oplossing maar kan hier niet posten blijkbaar.
Ik werk vanuit België op de morningstar.be zonder problemen. Wel is het zo dat indien ik met mijn browser op morningstar.nl ga ik onmogelijk verder kan op een popup ( in het Italiaans). Op de morningstar.be kan ik wel verder.
Oplossing gevonden:
Microsoft Windows 7 (SP1) update kb3140245 installeren en na reboot alles ok !
Verklaring : https://support.microsoft.com/en-us/help/3140245/update-to-enable-tls-1-1-and-tls-1-2-as-default-secure-protocols-in-wi
Microsoft windows update installeren http://www.catalog.update.microsoft.com/search.aspx?q=kb3140245
greetz, Het manneke
Knap! Bedankt om het uit te zoeken!
Ondervind hier ook dezelfde problemen. Opgelost via Update van Windows 7 ??? Ik denk dat de meeste gebruikers toch al op Windows 10 zitten! Iemand een oplossing voor hen?
Nogmaals: Mocht er een programmeur meelezen , graag een correcte oplossing ⊠?op basis van de twee nieuwe functies van Het Manneke hieronder.
Ik heb een paar dagen wat problemen ondervonden… Maar nu al een week niet meer… Ik heb wel een aangepaste versie van de Franky-Matic…
Bij mij nog altijd problemen met de fondsen (! de rode randen). Kunt u ev. uw werkende versie met mij/ons delen ? Ik gebruik nu v1.91 .
Waar download ik die Excel ??
Als je op de blauwe tekst klikt kan je de bestanden downloaden.
Ik heb gemerkt dat de hyperlinks in de Frankymatic niet meer werken. Ik krijg de melding: “Deze bewerking is geannuleerd wegens systeembeperkingen. Neem contact op met de systeembeheerder.” Voor de rest lijkt alles normaal te werken. Moet ik gewoon de hyperlinks opnieuw invoeren of is iets anders de oorzaak?
Mijn portefeuilles die ik met Franky-matic (reeds meerdere jaren) zonder noemenswaardige problemen beheer, doen eigenaardig (sinds ongeveer één week). Het bijwerken verloopt nog altijd vlekkeloos, maar wanneer ik de kleur van de nieuwe meer/min-waarden bv van groen naar rood verander (hetgeen vroeger geen problemen veroorzaakte), valt het bestand uit !! (maak gebruik van legale office-versie). Ben geen software-freak, heb ook nooit enige excel-cursus gehad, doch heb – dankzij de franky-matic-uitleg – mij steeds kunnen behelpen. Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?? (zelf vermoed ik iets met de opslag van de nieuwe gegevens).
Je moet de kleuren toch niet manueel veranderen. Dat verloopt allemaal automatisch. Heb je het bestand opgeslagen op de harde schijf van je PC ? Of de laatste week in de cloud ? Op het werk merken we dat sommige excels met code achter (wat het geval is bij de Franky-Matic) niet meer willen werken, of zelfs maar een eenvoudige berekening uitvoeren, wanneer collega’s dat bestand in de cloud bewaren.
Niks in de cloud opgeslagen en het bijwerken ( met berekeningen in alle rubrieken) lukt telkens ook. Misschien wat te veel persoonlijke “touchs” aangebracht, maar dat werkte ook al diverse jaren, dus….?
De laatste tijd heb ik in de franky-matic 1.9.2 een door mij onbekende fout. Bij de portefeuilledatum en bij de Annual portefeuille staat er #WAARDE! Alsook in de kolom W (annual) staat er op één lijn ook een #WAARDE! en in de andere rijen niets terwijl in de formulebalk staat de formule: =ALS(Evaluatiedatum-Fondsen[[#Deze rij];[Form date Fonds]]>365; ((Fondsen[[#Deze rij];[Totale waarde]]/Fondsen[[#Deze rij];[Totale investering in EUR]])^(365,25/(Evaluatiedatum-Fondsen[[#Deze rij];[Form date Fonds]]))-1);””)
Kan iemand mij helpen even de fout te duiden want ik vind het storend dat de waarde niet getoond wordt. Hoe kan ik een voorbeeld doormailen ter verduidelijking? Dank
Geen idee of het hieraan ligt, maar ik heb dit telkens ik een nieuwe lijn toevoeg (nieuw fonds), maar waarvan alle details (juist aantal, aankoopkoers, e.d.) nog niet gekend zijn.
Belangrijk in de berekeningen is de kolom MUNT, deze moet sowieso ingevuld zijn. Ook moeten in alle lijnen van “Transacties IN” en “Transactie UIT” tabellen alle kolommen ingevuld zijn.
Dank Ann en Guy voor het meedenken. Kolom munt is volledig ingevuld en bij transacties uit is ook alles ingevuld en toch blijft deze storende fout zich voordoen. Waarschijnlijk is het een fout in de fuctie ALS !!! maar mijn kennis daaromtrent is nihil.
Kijk ook eens na of je in de transacties in en uit voor het fonds in kwestie nergens een ongeldig karakter hebt ingegeven. Een spatie of een punt zou bv de oorzaak kunnen zijn. Hoewel Excel gegevens toont met een punt als scheidingskarakter voor de duizendtallen, is het niet zo gelukkig wanneer je deze zelf ingeeft.
Dank u wel Bach, Dit was de gouden tip. In de datumnotatie stond er een spatie teveel !!
De ALS functie lijkt mij OK . Eventueel kan u de kolommen S T U V zichtbaar maken, deze bevatten immers waarden welke nodig zijn voor de de bewuste foutieve velden. Hiermee kunnen we wellicht verder met het debugging werk.
Welnu, ik bemerk al geruime tijd dat in versie 1.9.3 de koersen niet meer opgehaald kunnen worden en de gogimatic niet meer werkt. Ik maak gebruik van de laatste versie van Excel. Kennelijk heeft Microsoft aanpassingen gedaan. Ik ben geen kenner van macro’s en weet niet hoe e.e.a. te herstellen. Is er iemand die de FrankyMatic kan herstellen, welke stappen ondernomen kunnen worden ? Ik begreep dat Franky zelf er de tijd niet meer voor heeft de versie te updaten. Verneem graag !
De wisselkoersen niet meer ophalen heb ik destijds opgelost door de macro aan te passen. Slechts een kleine wijziging was nodig. Staat hiernog ergens in deze commentaar rubriek :
Ga naar het einde van de macro en zoek volgende functie en pas aan : Private Function GetHTMLData(url As String) As String With CreateObject(âMicrosoft.XMLHTTPâ) Dit was vroeger : With CreateObject(âWINHTTP.WinHTTPRequest.5.1â) Good luck.
De Gogimatic werkt waarschijnlijk niet meer omdat de coulumn headers in de GOGI spreadsheet gewijzigd zijn sinds de toepassing van de Mediaan ipv Average. Dit is reeds enkele maanden geleden dat AlFonds deze wijzigingen het waarom ervan uitvoerig heeft uitgelegd.
Ik heb dit simpel opgelost door telkens er een nieuwe versie is van de GOGI gegevens de column headers te wijzigen in de GOGI spreadsheet naar de oude benamingen die door de Frankymatic versie 1.9.3 kunnen worden gelezen: AV1L120 en AM1L120
Beter is de formules in de Frankymatic aan te passen , maar dat is iets moeilijker natuurlijk. Hopelijk kan je hiermee verder.
Ik ben al jaren een gebruiker van de Franky-Matic, waarvoor bij deze een welgemeende dank u wel aan Franky en het MijnKapitaal team. Ik heb sinds kort Office 2016 op mijn computer geĂŻnstalleerd en heb sindsdien het volgende probleem met de Franky-Matic: – het excel bestand wordt geopend – ik moet “inhoud inschakelen” aangezien dit wegens de macro’s in de file automatisch wordt uitgeschakeld (dit is altijd zo geweest) – op dat ogenblik crasht excel en wordt het programma gesloten
Ik gebruik momenteel de versie v1.9.3, maar heb eveneens al geprobeerd om oudere versies te gebruiken en heb steeds bovenstaand probleem. Is er iemand die een gelijkaardig probleem heeft gehad? Is er iemand die weet hoe dit probleem opgelost kan worden? Ik vermoed dat dit te maken heeft met de installatie van Office 2016 – sindsdien treedt het probleem op – maar weet dit uiteraard niet zeker.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
De Franky-Matic haalt vandaag geen koersen meer op van aandelen van de site van De Tijd. Kan dat iets met de nieuwe website te maken hebben ? Hoe kan ik dat aanpassen ? Of link ik die nu ook best naar Morningstar ?
Als het naar M* kan, dan is dat een oplossing. Niettegenstaande de vele negatieve commentaren is de Tijd toch doorgegaan met zijn nieuwe website. Voor fondsen zijn de gegevens bijna onbruikbaar. Als ze dat niet aanpassen, dan zeg ik na zovele jaren trouwe klant mijn abonnement op. Ze kregen zoveel negatieve commentaren binnen dat ze nu geen commentaren meer toelaten. Na 29 negatieve was het genoeg.
Zelfs de koers van obligaties komt maar gedeeltelijk door (alleen het deel voor de komma). In dit geval is vernieuwing zeker geen verbetering…
Wat doen jullie bij een transfer van fondsen? Zouden jullie een ‘verkoop’ registreren en dan de eenmalige aankoop terug registreren?
Probleem is dat mijn Franky-Matic iets geheeld anders aangeeft dan mijn online portefeuille bij mijn broker.
Als het gewoon een transfer is, zou ik niets wijzigen: aankoopdatum en investering wijzigen toch niet met een transfer.
Ja, het is een simpele transfer maar het probleem is dat er bij de transfer naar Keytrade, later naar MeDirect afrondingsfouten opgetreden zijn. Fouten die zelfs met meer dan 1% verschillen van hetgeen ik in mijn 2 bestanden heb. Het aantal deelbewijzen is wel correct.
Dus ik vroeg mij af of dat opgelost zou zijn mocht ik bv. alle lijnen van dat bepaalde fondsen verwijderen? Of bv. een verkoop instellen. Om dan later bij ‘transacties IN’ de transfer in te voeren in zijn geheel? Misschien klopt het dan terug met de FrankyMatic?
Ook bv. het geannualiseerd rendement van dat fonds zal niet meer kloppen.
Het rendement klopt niet met hetgeen MD opgeeft, maar… Het aantal eenheden klopt nog steeds en ook het bedrag dat je oorspronkelijk hebt geĂŻnvesteerd. Al de rest, doet dat er toe?
@Franky
> De tool werkt nu voor fondsen, trackers en aandelen als die noteren > op de site van Morningstar BE, NL, FR of DE. Hoe moeilijk is het om dat uit te breiden met http://www.morningstarfunds.ie? Ik heb nl. een fonds in mijn portefeuille bij MD dat ik niet vind op BE, NL, FR noch DE. Enkel op http://www.morningstarfunds.ie. (Ja ‘k weet het, zo houdt het nooit op, hĂ©) Je mag mij ook zeggen waar in de macro ik wat moet aanpassen, als dat kan.
Oplossing ondertussen zelf gevonden.
Zelf heb ik ook dit probleem ervaren, ben benieuwd hoe je dit hebt kunnen oplossen. Hebt u hiervoor de macro moeten aanpassen?
Inderdaad, ja. Ik heb een stukje code toegevoegd aan de code om de koersen te gaan ophalen. (zoek naar ‘morningstar’ in de methode getCourse()) Daar vind je (voor het geval van fondsen) specifieke code om de koers op te halen op morningstar.fr en morningstar.de (al de rest van de gevallen – dus bv. morningstar.be) wordt in de else afgehandeld. Ik heb er een lijn specifiek voor morningstarfunds.ie een toegevoegd. Eigenlijk dezelfde code als voor morningstar.de, maar op het einde van de instructie de komma en de punt verwisseld. En daarmee krijg ik geen fout meer bij het ophalen van de fondskoersen op morningstarfunds.ie. (Komt wel nog zagen dat het ophalen van de Y1-waarde niet lukt, maar dat gebruik ik toch niet)
Ik heb bij MD een door hen beheerde portefeuille van fondsen waar ik maandelijks in “bijstort” en die ik (naast verschillende andere fondsen die ik zelf beheer) opvolg met de FrankyMatic. Aangezien MD in 2018 voor de fondsen in door hen beheerde portefeuilles de retrocessie niet meer doorrekent (maar met een vast kostenpercentage werkt) hebben ze begin december 2017 alle (11) fondsen vervangen door hun versie zonder retrocessiekosten. (andere ISIN-nummers!!!) Dus voor elk van de 11 fondsen hebben ze op bv. 1 dec 2017 alle X eenheden die ik in portefeuille had van de oude versie verkocht en voor exact hetzelfde bedrag Y hoeveelheden van de nieuwe versie aangekocht. (een ‘administratieve’ operatie zonder verdere kosten)
Maar… hoe geef ik dat nu aan in mijn FrankyMatic? Vrij eenvoudig: (a) 11 nieuwe ISIN-nummers toevoegen in de eerste tabel. (b) 11 regels toevoegen in de “Transacties In” tabel (aankoop v/d nieuwe versies) (c) 11 regels toevoegen in de “Transacties Uit” tabel (verkoop v/d oude versies)
Alleen merk ik deze nadelen: (a) ik verlies mijn historiek. Bv. mijn kolom van het annueel rendement zal leeg blijven tot na 1 dec 2018 (b) Mijn portefeuilledatum verschuift naar achter
Ziet iemand een andere/betere oplossing?
In mijn Franckymatic krijg ik bij de GOGI voor het fonds LU1038809395 Flossbach v.S Multi Opp.II K ⏠nog steeds NO GO te zien n.t.s. in de GOGIscore er SPREAD aangegeven wordt. Die NOGO werd vroeger aangegeven omdat het fonds niet lang genoeg bestond. Nu kunnen blijkbaar genoeg evaluaties gemaakt worden maar neemt mijn Franckymatic dit niet over. Graag oplossing hiervoor aub
Zelf gebruik ik de Franky-matic niet maar als ik in de GOGI-matic (tabblad 2) de Isincode van dat fonds ingeef, dan krijg ik inderdaad een SPREAD. Misschien eens nakijken of de formule in het vakje niet gewijzigd werd door één of andere klik. Vergelijk de formule eens met die van he vakje erboven of eronder.
Beste Voice, ik krijg in mijn Frankymatic nog steeds “NO SCORE” in plaats van “NO GO” bij dit fonds, en dat is omdat de waarde in kolom “AH” AM1L120 nog geen 120 periodes (5 jaar) heeft bereikt. Dit leid ik ook af uit de formule. Groeten!
Hallo Hugo, ja bij mij is het ook NO SCORE en niet NO GO. De reden is inderdaad dat de 120 periodes niet zijn bereikt. Het rare eraan is echter dat in de GOGIscore van Al Fonds er SPREAD aangegeven wordt. Zie ook de reactie van AL Fonds hieronder. Ik heb echter zijn aanbeveling niet geprobeerd. Al bij al is het niet zo’n groot probleem. Toch bedankt voor uw reactie.
Je kan dit oplossen door achteraan de ISIN-code van het moederfonds, dat al langer bestaat, te vermelden. Zelfde werkwijze als bij dividendfondsen.
Is er iets gewijzigd bij de wisselkoersen ? Krijg hier al een paar dagen foutmeldingen op. Het probleem doet zich voor bij alle wisselkoersen.
Zelfde probleem vastgesteld.
Het probleem zit niet in de tool want die is niet veranderd. Kan zijn dat je een nieuwe update van je programma geinstalleerd hebt of dat M* (zoals vaak gebeurt) aan de presentatie van zijn data geprutst heeft. Zoals je weet, hebben de huidige computers nog geen fantasie: één lijntje invoegen of verzetten en alles loopt vast.
Het heeft te maken met de website wisselkoers.nl. Als ik alle url’s nakijk, lijken ze te kloppen. Ik vermoed dat er iets gewijzigd is bij de benamingen of dergelijke van waar de koersen opgehaald worden. P.S. Ik gebruik nog versie 9.2 van de tool, dus dat is het zeker niet.
“A connection with the server could not be established.” ” Unable to open http://www.wisselkoersen.n/dollar. Cannot locate the internet server or proxy server ” Dit is de foutmelding bij het ophalen van de wisselkoersen. Inderdaad waarschijnlijk iets veranderd aande site wisselkoersen.nl Manueel de url copieeren naar de chrome browser werkt wel. Vanuit Frankymatic de url aanspreken of excell macro werkt het niet. Ik vermoed dat MK Franky vriendelijk om hulp zal moeten vragen…
Blijkbaar zou het een probleem zijn van Internet Explorer. Excell gebruikt per default Internet Ewplorer als toegang tot het internet. Wanneer ik de URL https://www.wisselkoers.nl/dollar-euro plak in Internet Explorer dan krijg ik foutmelding :This page canât be displayed.
Plak je de URL in Chrome browser => no problem.
An , kan jij dat ook eens testen aub ?
Ik gebruik Firefox. Ik krijg geen echte foutmelding. Allen dat er een probleem is met de roodomrande wisselkoersen. Bij mij zijn ze allemaal roodomrand, op de Euro na.
Het probleem doet zich alleen voor met Internet Explorer. Internet Explorer is nu net wat Excell standaard ( en uitsluitend) gebruikt als het een website moet openen om gegevens op te halen . Dit is onafhankelijk van welke browser die je zelf gebruikt ( Firefox, Chrome ,…). Test aub. eens met Internet Explorer indien mogelijk. Ik krijg ook geen foutmelding als ik Chrome gebruik . Probleem is blijkbaar gekend door Microsoft, de oplossing dat is andere koek.
Inderdaad,wanneer ik IE 8 64 bit gebruik, krijg ik het bericht “De webpagina kan niet worden weergegeven”. Bij Chrome en Firefox geen probleem.
Heeft waarschijnlijk te maken met wijziging http://wisselkoersen.nl naar https://wisselkoersen.nl. Heb de toegang via Internet Explorer tot deze site kunnen oplossen. Frankymatic/Excell geeft mij nu een duidelijker foutmelding : “an error ocurred in the secure channel support” Ik geef het op, dit is veel te ingewikkeld voor mij… Franky please help?
Niet dat ik een computerspecialist ben, integendeel zelfs, maar ik heb ervaringen met zulke zaken uit mijn actieve carriere. Ik denk dat er hier ergens opzet in het spel was: er werden teveel data gratis opgehaald en dat hebben ze zo geblokkeerd. Ik kan dat natuurlijk niet bewijzen.
Op de Zwitserse Frank en de Canadese Dollar na, zijn ze vandaag allemaal doorgekomen. Het lijkt toch iets met de site te zijn.
ik gebruik Firefox, heb bij de wisselkoersen het adres http:// aangepast naar https:// maar de rode randen blijven. Nochtans wordt zo de internetsite bereikt.
Vandaag alles normaal bij update koersen: wisselkoersen hebben zich aangepast;
Zoveel te beter.
De suggestie van Het Manneke om in de macro “WINHTTP.WinHTTPRequest.5.1” te vervangen door âMicrosoft.XMLHTTPâ werkt (voorlopig?) perfect. Hartelijk dank!
Alweer een tijdje foutmelding bij de wisselkoersen. Ik heb nog wat verder getest en gegoogeld en heb dit als oplossing gevonden. Je moet hier wel de stoute schoenen aantrekken en de Excel macro van Franky aanpassen ( op eigen risiko). Neem eerst dus maar een backup copie van je Excel Frankymatic portefeuille !!! Ga naar het einde van de macro en zoek volgende functie en pas aan :
Private Function GetHTMLData(url As String) As String With CreateObject(“Microsoft.XMLHTTP”) Dit was vroeger : With CreateObject(“WINHTTP.WinHTTPRequest.5.1”)
Good luck.
Super ! Hij haalt nu terug de koersen automatisch op !
Beste,
Ik ben vrij nieuw hier bij MijnKapitaal, maar ik probeer de Franky matic & Gogi matic onder de knie te krijgen. Kan het zijn dat de Franky matic in de link Franky-matic v1.9.3 eigenlijk nog steeds v1.9.2 is? Als ik deze open staat het er zo op en ik zie voor de gogi score ook verwijzingen naar AV1 die er bij de gogi score niet meer is.
Kan dit kloppen?
Ja dat klopt, maar ik denk dat het probleem ergens anders zit. Ik ga eens contact opnemen met Franky.
Beste Misschien kijk ik erlangs maar zie dat ik begonnen ben in april 2015! Nu in mijn Frankymatic zie ik portefeuilledatum staan 22/10/2015???? Heb ik ergens een fout ??? Groetjes en bedankt
Hebt ge geen aankopen gedaan In 2016 of 2017? Het gaat hier over een (gewogen) gemiddelde aankoopdatum.
Ik zit met meer dan 200 transacties bij ‘Transacties IN’, bestaat er een eenvoudige manier om ze allemaal in één keer correct te hebben? KopiĂ«ren en plakken lukt niet, eerste regel blokkeert de rest.
Hebt ge geprobeerd van eerst voldoende plaats te maken in de tabel transacties -in?
Zoals GejeM zegt, eerst meer dan voldoende plaats maken, en dan alles wat niet berekend wordt, kopiëren en als waarde plakken. De linken zal je in de eerste kolom opnieuw moeten leggen. De kolommen die berekend zijn, volgen normaal gezien automatisch.
Ik wil absoluut niet vervelend doen, maar de GOGI score in de franky-matic geeft nog altijd #VERW aan.
Dat klopt want de aanpassing werd nog niet doorgevoerd
idem voor mij: franky-matic geeft nog altijd #VERW aan.
Ik had hetzelfde probleem sinds oktober en heb nu de oorzaak gevonden. Hopelijk helpt het anderen ook: In het twee-wekelijks GOGI-bestand (GOGIscore.xls) werden in kolommen H t/m J de hoofdingen gewijzigd naar “MED”. Dit was voorheen “AV”. In kolom K werd dit “NBR”en was voorheen “AM”. Daarom herkende de Franky-matic deze linken niet meer. Als je deze hoofdingen terug aanpast in je GOGI-bestand naar de oude benamingen, werkt de Franky-Matic terug. Althans, bij mij is dat zo.
Inderdaad, zo doe ik het ook.
Sinds de wijziging naar Mediaan in de GOGI id dit de oplossing (work-around) om dit probleem op te lossen. Zo doe ik het dus ook. Cut and paste hoofdingen van vroegere GOGI en het werkt ! Seasons Greetings,
Onlangs werden mijn fondsen van Rabobank naar Keytrade overgezet, helaas is op alle fondsen waar een instapkost (vaak 1%) op afgehouden werd, iets fout gelopen.
In mijn Franky-Matic had ik altijd het correcte percentage, dat al 3 jaar lang. Maar nu klopt het niet meer. Er zit bij sommigen 1% Ă 1,05% verschil op waardoor de Franky-Matic nu niet meer betrouwbaar is en dus ook het geannualiseerd rendement niet meer klopt.
Doe ik er goed aan om alle lijnen van een bepaald fonds te verwijderen en die te vervangen door de eenmalige transfer? Dus die transfer dan te gaan beschouwen als de aankoop? Maar dan zal het geannualiseerd rendement alsnog niet kloppen, toch?
Als de fout ontstaan is na de omzetting van Rabo naar Keytrade, dan zit de fout toch niet in de Franky-matic ??? Ik zou eerder eens gaan kijken wat er fout is gelopen tijdens de omzetting.
Vraagje aan excelkenners. Ik kan Franky-matic niet meer openen, ook een nieuwe kan ik openen maar na opslaan krijg ik steeds het bericht microsoft excel werkt niet meer. Wie weer hier een oplossing voor?
Ik had het probleem ook. Het ligt aan koppeling met gogi-bestand die ik niet op deze manier gebruik. Probleem zit hem in vba on-open event.
Hoe kan ik dit oplossen ?
Maak de cel E4 eens leeg. Als dit het probleem niet oplost mag je je bestand naar MK sturen dan zal ik de code aanpassen.
Met cel E4 leeg te maken niet opgelost. Waar vind ik het mailadres bij contacteer ons kan ik niks plakken om het bestand door te sturen
Op onze homepage helemaal links onderaan: “ons contacteren” en dan stuur ik jouw bestand door.
Kan hier niks plakken alleen een tekst typen
antwoord in je emailbox
Vraagje aan Franky of andere Exelkenner, In de tabel fondsen is de kolom M = de totale investering. In deze kolom worden de aankopen bijgeteld en de opbrengst van een verkoop afgetrokken. De kolom S geeft nogmaals de totale investering weer maar ik merk dat in deze kolom de opbrengst van een verkoop NIET afgetrokken. Waartoe dient de kolom S en is het normaal dat de opbrengst van een verkoop niet wordt afgetrokken of zit er gewoon een fout in mijn bestand?
Kolom S wordt gebruikt in kolom T. Kolom T wordt gebruikt om de aankoopdatum van het fonds te bepalen. Hierbij wordt er geen rekening gehouden met de verkopen.
Ik krijg bij de laaste update ppoging van mijn Frankymatic/mixerfondsen steeds “operation timed out” foutberichten op bijna alle mixerfondsen . Zijn er nog MK gebruikers die dit hebben vastgesteld? Het lijkt mij tevens dat de M* server sterk is vertraagd, kan dit het probleem zijn?
Ik heb inderdaad ook gemerkt dat het updaten van de sheet met data van M* een pak langer lijkt te duren dan pakweg enkele maanden geleden.
Ik heb echter geen probleem met time-outs. Alles werkt gewoon nog, juist 3-4x trager dan tijdje terug.
Dat veel trager werken is mij gisteren ook opgevallen.
Ik heb de franky -matic ingevuld met alternatieve isin codes in Alt. GOGI ISIN en die te vinden zijn op morningstar.be en de link bij de betreffende isin code geplaatst. de franky-matic afgesloten en terug opgestart De fondsen die wel in de GOGIscore staan worden wel ingevuld in de kolommen GOGI Momentum, AV1L120, AM1L120
Kan iemand mij helpen de fout aan te wijzen?
Hieronder de procedure die ik gevolgd heb uit de handleiding
“Alt. GOGI ISIN: hier kan je een alternatieve ISIN code opgeven voor in het geval dat je fonds niet voorkomt in het GOGI-bestand. Dit is bijvoorbeeld handig als je de distributie variant van een fonds hebt terwijl in het GOGI-bestand de kapitaliserende versie is opgenomen. Indien je geen ISIN code ingeeft in de kolom âAlt. GOGI ISINâ wordt de ISIN code van kolom A gebruikt. Vergeet niet om de alternatieve ISIN te koppelen aan de webpagina van morningstar (zie 5.2 Het fonds koppelen aan de webpagina van Morningstar).”
Aanvulling bij mijn vraag hierboven !!! was de vraag vergeten te plaatsen
Ik heb de franky -matic ingevuld met alternatieve isin codes in Alt. GOGI ISIN en die te vinden zijn op morningstar.be en de link bij de betreffende isin code geplaatst. de franky-matic afgesloten en terug opgestart
De de kolommen GOGI Momentum, AV1L120, AM1L120 worden niet ingevuld
Er is geen fout volgens mij. Jij vraagt iets aan de Franky-matic dat niet in dat programma voorzien is. Voor de GOGI haalt hij geen gegevens op uit het internet. Je dient mijn databestand telkens in te geven omdat hij daarin gaat zoeken. Fondsen die niet in mijn lijst zitten, kan hij dus niet vinden.
Ok dank u wel , alhoewel ik het volgende lees in de handleiding:
âAlt. GOGI ISIN: hier kan je een alternatieve ISIN code opgeven voor in het geval dat je fonds niet voorkomt in het GOGI-bestand. Dit is bijvoorbeeld handig als je de distributie variant van een fonds hebt terwijl in het GOGI-bestand de kapitaliserende versie is opgenomen. Indien je geen ISIN code ingeeft in de kolom âAlt. GOGI ISINâ
of zie ik het nog verkeerd?
De aankopen van First Eagle Amoundi moeten omgezet worden van dollar naar euro vooraleer je die kan registreren. Maar hoe kan je nu weten aan welke koers precies die aankopen zijn gebeurd? Misschien een domme vraag maar ik merk dat bij mij een aanzienlijk verschil ontstaat tussen het investeringstotaal op de Frankymatic en die op de tabel van MeDirect.
Waar de fout zit, kan ik natuurlijk van hieruit niet vaststellen. Als alles goed werd ingebracht zou het verschil minimaal moeten zijn.
Ja dat weet ik wel maar ik kan niet achterhalen waar dat (te grote) verschil vandaan komt. Ik heb van al mijn fondsen de boekwaarden, huidige waarden en het aantal deelbewijzen gecontroleerd zowel bij de fondsenlijst als bij de transactielijst en ook vergeleken met de cijfers op MeDirect. Alles klopt behalve bij First Eagle Amundi. Op de transactielijst lijken de overzettingen van dollars naar euro’s ook te kloppen en toch zit ik dan op de fondsenlijst met een bedrag van 85,73 euro meer wat betreft de totale inleg t.o.v. MeDirect. De enige uitleg die ik kan verzinnen is dat ik verschillende keren de foute omzettingskoers heb gebruikt, maar dat moeten er dan al een pak zijn om aan 85 euro te raken. Los daarvan zou ik toch graag een antwoord willen op mijn vraag welke valutakoersdatum je moet gebruiken bij aankopen in dollars. Een voorbeeld: aankoop op 7 augustus en bericht van aankoop op 10 augustus. Hoe kan je nu precies weten wanneer die aankoop is gebeurd? Is misschien een stomme vraag maar dit is me nog steeds niet duidelijk.
Kan je op je uittreksels niet vinden hoeveel euro’s ze afgerekend hebben op jouw aankopen ?
MeDirect rekent 0,5% wisselkoersmarge. De vraag welke datum je moet hanteren kan enkel MeDirect beantwoorden.
Zal eens navraag doen bij MeDirect welke datum ik moet gebruiken. Die 0.5 % zou in mijn nadeel moeten zijn maar het is net andersom. Het investeringsbedrag op de Frankymatic is groter dan bij MeDirect. Komt wel goed.
Kan het misschien te maken hebben met dividenden ? Ik heb First Eagle Amundi bij Keytrade, en dat is een distribuerende versie.
@Franky: met de berekening voor kolom Y1 en Y3 blijkt iets fout te lopen. Meer bepaald bij het zelf ingeven van een ISIN bij Alt.GogiISIN. Test: Verwijder alle waardes uit Y1 en Y3, en plaats één (of meerdere) ISIN(S) onder Alt.GogiISIN. Voor de “normale” ISIN’s worden de waardes opgehaald (uit M* vermoed ik), maar voor de AltGogiISIN’s blijkt dit niet te werken. Alleszins niet bij mij đ Is dit inderdaad een algemeen probleem? Of heb ik ergens corrupte xlsx?
Alvast bedankt!
Gebruik je de laatste versie? Indien niet probeer eens de laat versie. Indien je de laatste versie gebruikt mag je je bestand doorsturen naar mk, dan kijk ik het eventjes na.
Ik heb recent het bestand Franky-matic-v1.9bis en Gogiscore-in-tabel bassissheet gedownload. Het inbrengen van fondsen is perfect gelukt maar het lukt niet om van de functionaliteit van het Gogi bestand gebruik te maken. Ik weet niet hoe ik in cel E4 de lokatie moet inbrengen van het Gogi bestand.
Met vriendelijke groeten,
Robert
Het zou kunnen dat Franky op vakantie is en dat je alzo even dient te wachten op een antwoord, of er zou iemand anders kunnen antwoorden…
De methode die ik gebruik is het laatst gedownloaded GOGI-bestand in verkenner op te zoeken, dan daar rechts op te klikken en Eigenschappen te selecteren. Van het mini-window dat ge dan krijgt copiĂ«ert ge wat naast “Locatie” staat in cel E4, voegt dan een backslash (“\”) toe en dan plaatst ge nog de naam van dat bestand er achter (kunt ge best nemen na het sluiten van het mini-window en op F2 drukken). Bij mij werkt het zo, ik hoop dat het ook jou helpt. Succes.
Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb jou werkwijze gevolgd maar het werkt nog niet. Plak je de link rechtstreeks in cel E4 of doe je dit ook via hyperlink. Ik doe waarschijnlijk iets fout maar ik weet niet wat.
Groetjes, Robert
Nee, je hoeft het enkel in tekstvorm in cel E4 te plaatsen. Als dat in orde is, dan moet de inhoud van kolom AG en AH een waarde geven. Als dat niet zo is, probeer dan eesrt nog een de macro “Bijwerken” uit te voeren.
Is de versleuteling vh GOGI-bestand verwijderd?
De normale versleuteling is er nog steeds en is er altijd (op dezelfde manier) geweest.
Mijn vraag was gericht aan RVDH. Indien de versleuteling uit het GOGIscore bestand niet is verwijderd lukt de Franky-matic bij mij ook niet. TXS
Ik heb de versleuteling verwijderd en het werkt nog niet. Ik zie enkel in GOGI onder de kolom Y1 getallen staan. Die had ik echter al voorheen na “bijwerken”. Robert
To RDVH
De Y1 kolom wordt opgevuld met Morningstar gegevens. Het zijn de AV…. kolommen die verwijzen naar de GOIscore.xls. Wat vind u in deze kolommen? Foutcodes?
Iedereen bedankt om mee te denken. Het probleem is opgelost. Zonder dat je weet gaf jij toch nog de oplossing: hij verwees naar de GOGIscore, maar het moest zijn: GOGIscore.xls
Bij het bijwerken krijgen jullie een foutmelding bij het ophalen van de wisselkoers van de Amerikaanse dollar. Dit komt omdat de link (url) werd aangepast. Om dit op te lossen klik je met de rechter muisknop op de wisselkoers van de Amerikaanse dollar en klik je op “hyperlink bewerken”. In het venster dat wordt geopend staat bij adres http://www.wisselkoers.nl/amerikaanse_dollar. Dit moet worden http://www.wisselkoers.nl/dollar.
Ik had hier inderdaad een probleem mee sinds vorige week. Is in orde nu. Bedankt Franky
Maandagmorgen ga je hier de update van de GOGIscore vinden. Daarom is die nu niet meer online.
Franky In mijn zoektocht naar de oorzaak vd USD koers foutmelding heb ik ook vastgesteld dat gedurende een korte periode tussen het veld “Laatste koers” en de koers zelf een paar (rommel?)tekens waren toegevoegd. Dit gaf dan ook uiteraard aanleiding tot een foutmelding. Daarom heb ik de “GetExchangeCourses” aangepast. Het aantal tekens tussen de twee bewuste velden wordt niet meer vast op 26 gezet, maar wordt berekend. — Dim courseStart As String — courseStart = InStr(InStr(1, data, “Laatste koers”), data, “”) + 5 course = Replace(Mid$(data, courseStart, InStr(courseStart, data, “</") – courseStart), ",", ".")
Misschien in een latere update overnemen?
Met Vriendelijke Groeten, Guy
Franky
Een toevoeging (correctie) aan mijn programma suggestie. Ik stel vast dat om één of andere reden door de browser bij het invoeren van de COMMENT in de programma regel: courseStart = InStr(InStr(1, data, “Laatste koers”), data, “”) + 5 tussen de laatste dubbele quotes een belangrijk html gegeven wordt ingeslikt. Tussen de quotes komt namelijk een html DIV parameter, uiteraard tussen een groter en kleiner dan teken. Met Vriendelijke Groeten, Guy
Heb ik net ook opgemerkt en snel aangepast. Ik wou het even melden maar zag dat jullie de oplossing hier ook al gezet hebben. Ik doe dit een keer per maand en vorige maand was me dit niet direct opgevallen.
Franky,
Werkt dit ook op iOS (macbook air)? Alleen lezen niet schrijven mogelijk. Bedankt
Neen.
Bedoelt u iPad air? Macbook air is immers OSX. Groetjes, Guy
Sinds vorige weken kan ik de wisselkoersen en fondskoersen niet meer automatisch ophalen. Heeft nog iemand dat probleem (gehad)? Heeft iemand een idee hoe men dat kan oplossen?
Groeten, Frankiebis
Iemand misschien een Mac OSX versie van deze handige Excel sheet? Geeft in Office 2016 de volgende fout:
Compileerfout: kan project of bibliotheek niet vinden
Neen, spijtig genoeg niet.
Nog een praktische vraag (niet gevonden in de handleiding): wat doe je best als er transactiekosten zijn? – kosten negeren zorgt ervoor dat aankoopkoers klopt, maar winst wordt overschat (want investering onderschat) – kosten toevoegen doet het omgekeerde (startkoers te hoog) Verder enorm blij met deze geweldige tool.
Mijn persoonlijk oordeel: de kosten maken deel uit van het geheel als je je rendement wil berekenen. Wat doen de anderen?
Bij de aankopen vermeld ik telkens het geïnvesteerde bedrag. Dit is incl. de kosten (indien ze er zijn). Je krijgt dan een iets andere initiële koers, maar je hebt die kosten ook betaald. Zoals in de handleiding ook terug te vinden is, zet je bij verkopen ook de dividenden ed., zodat er met alles rekening gehouden kan worden.
Is er iets veranderd met de berekeningen sinds de 1.9.3 update? De GOGI scores komen niet (meer?) overeen tussen Franky-matic en de GOGIscore spreadsheet.
Franky-matic berekent de GOGI Y1 en GOGI Y3 in de spreadsheet zelf, maar de uitkomst wijkt af van de scores die vermeld zijn in de GOGI spreadsheet van MijnKapitaal.
Voorbeeldje uit mijn Flexer:
LU0211333025 krijgt een “SPREAD” in de MijnKapitaal spreadsheet, maar krijgt een “STOP” voor zowel de Y1 als Y3 in Franky-matic.
GOGI score data: AV1L120: 9% AM1L120: 120 Y1: 4% SCORE: SPREAD
Franky-matic data: AV1L120: 9% (lookup uit GOGIscore) AM1L120: 120 (lookup uit GOGIscore) Y1: 13.51% (eigen berekening) SCORE: STOP
Beste G, Ik denk dat je FrankyMatic goed werkt. De GOGI spreadsheet werkt met de getallen op 1december. De FrankyMatic kijkt steeds naar de online getallen van Morning* voor de Y1. Als je nu de grafiek van LU0211333025 bekijkt van 01/12/2015 tot 12/12/2016, zal je zien dat vorig jaar begin december een daling van enkele % voorkwam, en dit jaar net een steile klim. Daarom zit er zo’n groot verschil op de Y1 getallen van begin december met vandaag. Met de FrankyMatic ben je steeds “up-to-date”.
Zelfde opmerking hier . Voorbeeld LU0171283459 Blackrock Gl Alloc A2 ( er zijn er nog andere in de Mixer)
Gogimatic (10/1/2017) : SPREAD
Frankymatic V1.9.3 : (12/1/2017) NOGO
Tegenstrijdige signalen , of is er iets verandert of interpreteer ik dit verkeerd ?
Je dient te beseffen dat de GOGIscore erg volatiel is: die reageert onmiddellijk, daarvoor hebben we hem ook zo geconstrueerd. Als die nu de ene dag juist boven het langjarig gemiddelde aankomt, dan krijg je STOP; zakt die de volgende dag lichtjes dan krijg je terug SPREAD. Daarom ook zetten wij die marge op 90%. Bijv: GOGI op 89 en je krijgt van ons een SPREAD. Jij geeft order in en koopt misschien aan 91, dan zit je nog steeds goed.
Die GOGI-score veranderd dagelijks, omdat het de berekening start exact 1 jaar geleden. Verander in je formule de veiligheidsbuffer naar “*0,85” en je zal 1 of 2 dagen vroeger een ‘STOP’ krijgen đ Alles boven 0,85% van dat langjarig gemiddelde is zogezegd in ‘overdrive’. Mocht je het op 0,50 zetten zul je zien dat je amper nog ‘SPREAD’ zou krijgen. Tenzij een fonds hard onderuit gaat.
Best zet je de “drempel” niet te laag want je gaat geen kans meer krijgen om nog in te stappen. Als je telkens op een zware crisis genre 2008 moet wachten, dan verlies je weer geld door te lang in cash blijven te zitten. Het zijn vooral die overdrijvingen die je moet vermijden: daarom noemt men die dalingen ook “correcties”. Het was iets te fel en dat wordt gecorrigeerd. Volgens mij laten ook de screenings zien dat je best niet te lang wacht om te storten of bij te kopen: in de kolom PERC krijg je het percentage positieve resultaten. Een fonds dat meer dan 75 haalt (en zo zijn er wel wat) geeft je in 3 op de 4 gevallen een positief rendement. Als je nu verschillende van die negatieve gevallen kan uitschakelen, dan verbeter je jouw resultaat aanzienlijk. Toch?
Dit gaat uit van het idee dat je op die manier “goedkoop” kan inkopen, maar dat werkt niet zo. GOGI werkt enkel door de grote overdrijvingen op korte termijn uit te sluiten, zodat je nadien niet geconfronteerd wordt met een vervelende correctie. Dat is het enige wat GOGI kan
GOGI heeft echter geen enkel idee of de huidige koersen op lange termijn nu interessant zijn of niet. GOGI kent immers geen “waarde”, enkel relatieve stijgingen en dalingen. Toch verwarren mensen de hoogte van de koersen (=waarde) met de relatieve dalingen/stijgingen (=mate van verandering).
Alsof je zou zeggen: de temperatuur buiten is 5 graden gedaald, nu is het koud. Indien je dat zegt terwijl je van 30C naar 25C bent gegaan, dan zit je er natuurlijk helemaal naast.
Hoewel we dit iedere week herhalen, is het idee dat je met GOGI interessante inkoop momenten kan identificeren onuitroeibaar.
Dat snap ik, ik gebruik GOGI ook eerder als veiligheidsbuffer. Wanneer je een defensieve portefeuille wil samenstellen dan zit je op lange termijn sowieso goed bij de mixer. Maar er zijn altijd mensen die toch nog argwaan hebben of schrik om ‘te hoog’ te kopen. Aan die mensen zou ik aanraden om dan eerder die 0,90 in de FrankyMatic te gaan verlagen naar 0,80 of misschien nog lager. De GOGI zal dan langere periode ‘STOP’ geven (als dat al een gerust gevoel zou geven).
Voor de Flexer is GOGI misschien wel iets waardevoller. Je stapt daar in volatiele fondsen en ik heb het gevoel dat veel mensen alleen maar een correctie afwachten om deelbewijzen bij te kopen. De veiligheidsmarge in de FrankyMatic aanpassen naar 0,70 kan een optie zijn om de ‘in overdrive’ zijnde fondsen makkelijker te herkennen, en dan nog zit je een paar procent van dat gemiddelde.
Ik snap wel dat GOGI geen instrument is die je handje vasthoudt en zegt ‘Kerel, koop nu maar wat deelbewijzen’.
We hebben al geschreven dat je er niet meer moet proberen uit te halen dan er in zit. Ook schreef ik gisteren nog dat GOGI heel volatiel is (zodat je niet te laat reageert en ook geen kansen laat liggen), maar dat betekent dat als GOGI onder de limiet gaat, hij (of is het zij?) ook ineens doorgaat. Waarom zeg ik dat ? In mijn bestand rekenen ik dat uit op 4 lijnen juist onder mekaar (100%, 90%, 80% en 75%) In 99% van de gevallen zijn al die scores identiek. Ik bereken ze natuurlijk wel maar elke halve maand. In de Franky-matic zou je dat elke dag kunnen, maar ik zit nu al veel te veel achter mijn PC. Ik ga mijn valies dan mogen pakken.
Een fonds dat onder zijn gemiddelde presteert, daar valt niets uit af te leiden over de waardering van het fonds. Dat is nog altijd niet “veilig” om te kopen.
Herneem mijn analogie van hierboven. Wanneer de temperatuur nu met 5, 8 of 10 graden is gedaald, het zegt nog altijd niets over hoe warm het is. En of je dat getal nu vermenigvuldigt, deelt, optelt of aftrekt, een verandering in temperatuur gaat nooit iets zeggen over de temperatuur zelf.
Je vindt een aantal bewijzen van die stelling in de jaaroverzichten van de fondsen: de laatste weken begonnen een aantal mensen “hoogtevrees” te krijgen en alzo met de idee spelen om te gaan verkopen. Als je naar de kolom “sedert 01 06 2007” kijkt, dan zie je daar een hele reeks fondsen die zelfs dat punt nog niet opnieuw bereikt hebben. Voor een aantal beleggers was de stijging al te veel…
Rekenfoutje bij dividend fondsen.
Ik heb in 1997 ooit eens een vastgoed fonds aangekocht op aanraden van mijn bankier dat een jaarlijks dividend uitkeert.
Nu ben ik op het punt aanbeland dat de uitgekeerde dividenden – de aankoop waarde negatief is geworden. Namelijk -2,37 euro. Dus de Totale investering in EUR is negatief.
Dit heeft tot gevolg dat het jaarlijks redement de mist ingaat en niet meer kan berekend worden. Er staat #NUM!.
Als ik nog wat verder kijk vind ik dat de meerwaarde % ook niet klopt.
De toenmalige aankoopwaarde is 1283,67 euro Dividend 0 ==> rendement 12.26% meerwaarde 850.39% Dividend 10 ==> rendement 13.34% meerwaarde 1046.51% Dividend 20 ==> rendement 14.7% meerwaarde 1344.62% Dividend 50 ==> rendement 23.97% meerwaarde 6467,38% Dividend 61 ==> rendement #NUM! meerwaarde 18933,9%
Volgens mij klopt er iets niet in de formules van rendement en meerwaarde. Je mag niet als basis voor de berekening de totale investering gebruiken als er dividenden worden uitgekeerd.
In principe zou je die dividenden een datum moeten meegeven. Begin daar echter eens mee als je een fonds hebt met maandelijkse uitkeringen.
De dividenden hebben allemaal een datum, dit fonds keert maar 1 keer per jaar uit.
Ik heb me misschien slecht uitgedrukt: ik bedoel dat je zou moeten rekening houden met de datum van uitbetaling.
Ik heb me misschien ook slecht uitgedrukt, er is overal een datum ingevuld in de Franky-Matic.
Het dividend wordt gezien als een verkoop van nul deelbewijzen, dus een opbrengst. Dit bedrag wordt afgetrokken van het aankoop bedrag. Maar dit is niet correct.
Als je iets heel lang bijhoudt wordt het aankoop bedrag negatief en krijg je dus een oneindig rendement. Het zou beter zijn dat men de dividenden apart kan ingeven en dat deze bij de huidige waarde van het fonds worden geteld.
@Franky: Zie jij enige mogelijkheid om het correct jaarlijks rendement in te bouwen (volgens de methode van hkds) ipv de huidige benadering (die bij aankopen die ver uit elkaar liggen blijkbaar nogal eens durft af te wijken)?
Ik heb mij dit weekend weer eens verdiept in de artikelenreeks “Ben ik goed bezig?” van hkds (bv. https://www.mijnkapitaal.be/thema/diversen/ben-ik-goed-bezig-13/). Daarin krijg je uitgelegd hoe je het jaarlijks rendement kan berekenen voor een fonds waarin je meerdere aankopen op verschillende tijdstippen hebt gedaan (door te vergelijken met een virtueel spaarboekje).
Ik heb een fonds waarvoor ik ooit twee aankopen heb gedaan; een op 26 jan 2005 en een op 15 jan 2013. Als ik het jaarlijks rendement bepaal met de Excel sheet zoals hkds uitlegt, bekom ik 4,93% Als ik dat fonds (en de twee aankopen) echter inbreng in de (voor de rest lege) Franky-matic, krijg ik een jaarlijks rendement van 5,08% (Da’s dus een afwijking van 0,15%)
Dat verschil is er, omdat er in de Franky-matic (om het jaarlijjks rendement te berekenen) wordt gewerkt * met een (gewogen) gemiddelde beleggingsdatum (in mijn geval 20 april 2007) * waarop het totale bedrag (som v/d twee stortingen) zou zijn belegd (Gecontroleerd door dat (totaal)bedrag en die (gemiddelde) datum in te geven in de Excel van hkds. En ik kwam inderdaad aan die eigenlijk verkeerde 5,08%)
Ik maak mij bijgevolg zorgen over de (in)correctheid van het jaarijks rendement van mijn individuele fondsen en van de totale portefeuille zoals aangegeven door de Franky-matic.
Graag de sleutel om uw download te kunnen openen. Deze website via Beursig.nl ontdekt; Alvast bedankt ! Mvg Johan
Gelieve in te schrijven op onze nieuwsbrief en je ontvangt de sleutel met de eerste brief. Volledig gratis zonder enige verplichting.
En nog een vraag voor Franky erbovenop: is het mogelijk (en zinvol) om (1) bij elke transactie (aan- of verkoop) ook ergens een indexcijfer/inflatie op te halen, en dan (2) naast het “gewone” geannualiseerde rendement een gecorrigeerd geannualiseerd rendement (bovenop inflatie/index) toe te voegen? Reacties van anderen uiteraard ook welkom.
Laat mij daar eens over nadenken.
Laat het ons aub zeker niet te ingewikkeld maken. Op ‘t laatste krijg je iets van de bomen en dat bos…
Vraagje voor Franky, Is het mogelijk om het rendement per jaar tevoorschijn te toveren? Zegt weliswaar minder dan geannualiseerd rendement portefeuille, maar zo zou je eens kunnen vergelijken met indices/trackers. Alle informatie (aan- en verkooptransacties) zijn beschikbaar in het document, dus dit zou mogelijk moeten zijn. Ik weet alleen niet hoe.
Ik zou ook niet weten hoe. Hou er rekening mee dat enkel de meest recente NIW wordt bijgehouden.
Heeft er iemand een idee waarom het aandeel GIMV (ISIN: BE0003699130; Ticker: GIMB) niet is terug te vinden op de sites van morningstar die door de Franky-matic worden ondersteund?
Deze url gaat ook werken: http://www.tijd.be/beurzen/Gimv.60115785
Hallo, ik heb een vraag ivm met de Excel-file: Hoe wordt de Portefeuilledatum bepaald? Ik heb namelijk mijn eerste fondsen gekocht en ingegeven begin maart, maar die datum staat op 22/04/2016…
Het rendement van de fondsen wordt fonds per fonds berekend, maar de portefeuille naargelang de aankopen verhoudingsgewijs. In mijn cursus kan je zelfs een voorbeeld vinden met formules en al om dat zelf te doen.
De datum die je moet ingeven bij de aankoop van fondsen, is dat de datum waarop je het order plaatst of zoals ik vermoed de settledate?
Kan iemand hierover een beetje uitleg geven?
De settlementdatum: maar eigenlijk heeft die één, twee of drie dagen verschil geen impact op het totale resultaat. Tenzij je telkens voor enkele honderdduizenden aankoopt…
Akkoord, maar ik zie toch enkele verschillen tussen te Excel sheet en de cijfers op de website van mijn bank…
Over welke verschillen heeft u het? De datums worden enkel gebruikt voor de berekening van het geannualiseerd resultaat.
Venster > Compileerfout : Een variabele is niet gedefinieerd > en in blauw in de tekst oHtml = Daarna venster deze opdracht onderbreekt de foutopsporing?
Ik had nog iets snel aangepast voor dat ik de nieuwe versie heb doorgestuurd naar mk en dat heb ik blijkbaar niet goed getest. Ik laat asap een correcte versie online zetten. Mijn excuses voor het ongemak.
Die verbetering staat al online als 9.1.3.
Daarstraks heb ik de nieuwe GOGI-tabel gekopieerd naar mijn bestand. Meestal moet ik dan eerst even Franky-Matic afsluiten en terug openen, en alles werkt perfect. Maar zelfs na een 5-tal pogingen krijg ik bij alle velden mbt GOGI een #VERW!. Is er misschien iets gewijzigd waar ik geen acht op had ?
Ann, heb hetzelfde probleem aan de hand gehad. Probeer eerst eens om het pad naar het bestand gogi-score (je slaat het eerst op op je PC) exact in te typen in de frankymatic. Dus niet met het aanmaken van een hyperlink. Sla het bestand dan op. Vervolgens zet je het excelbestand van de gogi-score eerst open. Daarna in de frankymatic “bijwerken”. Dat zou moeten werken. D’r is nu een nieuwe spreadsheet, dat kan ook helpen.
Het probleem is ondertussen opgelost met de hulp van Franky. Blijkbaar had de tabel in mijn GOGI-bestand de naam GogiScore3 (en die 3 mocht er niet bij staan).
Krijg deze melding Methode range van object worksheet is mislukt? Iemand tip voor de Frankymatic? Dacht dat ik dit reeds enkele dagen geplaatst had maar zie het nu niet meer staan, daarom opnieuw geplaatst door mij!
Krijg al enkele dagen bij het bijwerken van mijn Frankymatic de boodschap: ‘er heeft zich een fout voorgedaan bij het ophalen van de huidige waardes. De ISIN met rode rand zijn niet bijgewerkt. In het tweede popupschermpje staat het volgende: Er heeft zich een fout voorgedaan bij het ophalen van Y1. De ISIN’s met rode rand zijn niet bijgewerkt’. Het gaat hier om één enkel fonds (het laatste). Ik heb de link naar morningstar nog eens gecontroleerd, maar die is correct en opent ook de juiste pagina als ik de link aanklik vanuit Excel. Iemand enige suggestie wat er mis zou zijn? groeten jo
Om de Y1 op te halen moet op Morningstar voor het bewuste fonds gegevens voorhanden zijn die MEER dan één jaar oud zijn.
Oké bedankt voor jouw antwoord. Moet recent dan toch veranderd zijn, want een aantal weken geleden liep dit zonder foutmelding.
en gezien het alleen over fondsen uit de Mixer gaat
Soms hapert M* en gaan de linken tijdelijk niet open > vandaar dat je niet kunt bijwerken en er een rode rand ontstaat rond deze fondsen! Ligt niet aan de Frankymatic
Mijn Frankymatic komt altijd 1 dag achter (evaluatiedatum). En nee, mijn computerdatum staat juist. Bv. vandaag is het 25 februari om 19:51. Mijn Franky heeft 24 februari aan.
Deze datum wordt gebruikt om het geannualiseerde rendement te berekenen. De reden waarom dit een dag achterloopt is omdat als je vandaag op bijwerken klikt (ik doe het meestal ‘s morgens bij de koffie) de meeste NIW’s van (eer)gisteren zijn, vandaar D-1.
Franky, een vraagje: ik heb mijn lokale kopie wat uitgebreid met volgende zaken. – MK MAR/Quality Indicator (op te halen uit Gogibestand) – AV3L120 uit Gogibestand –> als ik dan ook nog ergens de Y3 zou kunnen ophalen, zou dat een apart “momentum” signaal kunnen opleveren; Y3 ophalen zit echter ergens in jouw code, en daar waag ik me liever niet aan – Gemiddelde aankoopwaarde in EUR per ISIN (berekend op basis van beschikbare waarden); en daarop gebaseerd een kooptip: ik wil vooral een visueel signaal (heb dat nu allow genoemd) als de huidige waarde lager is dan mijn gemiddelde aankoopwaarde.
Lijkt iets daarvan jou zinvol om ook op te nemen? Stuur je met veel plezier mijn file door (al heb jij dit zelf ook erg snel gefikst). En zo niet, kun je mij met de Y3 even op weg zetten?
Zulke signalen kunnen interessant zijn. Nu is het wel zo dat op die manier de meest volatiele fondsen heel snel in de schijnwerpers komen staan. Als je dan de nodige voorzorgen niet in acht neemt, ga je al snel je portefeuille extra volatiele maken. Verrassingen zijn dan niet uitgesloten.
Klopt helemaal, Al Fonds. Ik wil het in eerste instantie ook enkel kunnen gebruiken voor de mixer, als aanvullende info. Fair enough als jij/jullie het niet OK vinden om dat er standaard in te steken. Enkel een tip/oplossing voor de Y3 zou wel handig zijn.
PS: Had dit hier https://www.mijnkapitaal.be/portefeuilles/screenings-selecties/gogi-op-16-september-2015/ al eens gevraagd maar is geen reactie op? Als ik de laatste GOGI download krijg ik voor Carmignac Patrimoine bv laatste jaar -3.98 % en momentum -178% Bij mij heb ik de GOGI ingevoerd in de frankymatic excel1.9.1 krijg ik Y1 -6.45% en momentum -229% Heeft dit te maken met de opstartdatum van portefeuille, verschillende prijzen aankoop, data enz? Of heb ik toch iets verkeerd gedaan?
Jempi, ik kan uit uw vraag afleiden dat je nog niet goed hebt begrepen hoe GOGI werkt. Het laatste GOGI-bestand van MK geeft de Y1 weer op 15/1/2016 terwijl de frankymatic bij het bijwerken de Y1 van dat ogenblik ophaalt. Als ik jou een gouden raad mag geven: werk eens een paar maanden uw portefeuille handmatig bij (alle blauwe cellen). Het zal je helpen om te begrijpen hoe de frankymatic werkt.
Dus 15/1 toen de GOGI op MK kwam was het – 3.98 % en toen ik bijwerkte zoals vandaag -6.39 % en gisteren was dit – 6.14 %. Dus met de Frankymatic zijn het de actuele cijfers! Maar heb ik het goed dat het ook alles met de aankoopprijs en startdatum te maken heeft van iedere belegger? Fantastisch programma! Elke moment de juiste waarden > heb het eens via M* vergeleken en het is juist de actuele waardes!
Franky, prachtig hulpmiddel uw excel! Ik merk op ander item dat Nordea toegevoegd werd aan de MK Mixer en momenteel GOGI = NOGO krijgt, dit zie ik ook in MK GOGI bestand van 16.03. Doch als ik Frankymatic los laat dan komt hier een ALLOW uit? Neemt uw xls nog de oude manier van rekenen en pas je dit aan of doe ik gewoon iets verkeerd? Alvast bedankt!
De eerste lijn in ‘t blauw van het GOGI-artikel geeft je de volledige uitleg.
Aangezien Y3 niet op m* staat blijft de frankymatic werken met Y1
Toch wel: “3 Jaar geannualiseerd”
@Robokat (Carl De Ridder), die had ik niet door, ik dacht dat jullie L3Y anders berekende. Hoelang gaan jullie de alternatieve berekening nog aanhouden? Is in principe eenvoudig aan te passen, maar ik vraag mij af of dit nog de moeite is.
Je kunt ook eenvoudig met een formule de alt. GOGI ophalen uit het GOGI-bestand. Je moet gewoon onderstaande formule achteraan toevoegen aan de tabel FONDSEN.
Voor een Engelstalige Excel:
=IF(ISNA(VLOOKUP(IF(Fondsen[[#This Row];[Alt. GOGI ISIN]]””;Fondsen[[#This Row];[Alt. GOGI ISIN]];Fondsen[[#This Row];[ISIN]]);INDIRECT(“‘” & GoGiBestand & “‘!GOGIscore”);COLUMN(INDIRECT(“‘” & GoGiBestand & “‘!GOGIscore[GOGI special]”));FALSE));””;VLOOKUP(IF(Fondsen[[#This Row];[Alt. GOGI ISIN]]””;Fondsen[[#This Row];[Alt. GOGI ISIN]];Fondsen[[#This Row];[ISIN]]);INDIRECT(“‘” & GoGiBestand & “‘!GOGIscore”);COLUMN(INDIRECT(“‘” & GoGiBestand & “‘!GOGIscore[GOGI special]”));FALSE))
of voor een Nederlandstalige Excel:
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(ALS([@[Alt. GOGI ISIN]]””;[@[Alt. GOGI ISIN]];[@ISIN]);INDIRECT(“‘” & GoGiBestand & “‘!GOGIscore”);KOLOM(INDIRECT(“‘” & GoGiBestand & “‘!GOGIscore[GOGI special]”));ONWAAR));””;VERT.ZOEKEN(ALS([@[Alt. GOGI ISIN]]””;[@[Alt. GOGI ISIN]];[@ISIN]);INDIRECT(“‘” & GoGiBestand & “‘!GOGIscore”);KOLOM(INDIRECT(“‘” & GoGiBestand & “‘!GOGIscore[GOGI special]”));ONWAAR))
Het is voorspelbaar dat we dit nog tot augustus moeten doen, pas toen zijn de markten vorig jaar terug gecorrigeerd.
merci Franky, alvast – naast GOGI tip- een col GOGI Special toegevoegd in de Frankymatic, alleen steekt nog een foutje denk ik in de formule die je hier copy/paste (zie ” ipv â + tekort in het begin). Heb de klassieke formule gecopied en AV1L120 vervangen door GOGI special in te lezen. bedankt
Beste Franky Vraagje Krijg ook steeds het venster >> Bijwerken Dan haalt ie de GoGIscore erbij en moet ik opnieuw wachtwoord ingeven Dan OK klikken en dan opent bij mij opnieuw een venster EXCEL En er staat Deze werkmap bevat een of meer koppelingen die niet kunnen worden bijgewerkt? Heb 2 keuzes Klik op koppelingen bewerken > als u de bron van de koppelingen wilt wijzigen of de waarden opnieuw wilt bijwerken Klik op Doorgaan > als u de koppelingen niet wilt wijzigen Enig idee ? Dank u
Zelfde fenomeen bij mij (versie Franky-matic-v1.9.1-20160105). Als ik op “doorgaan” klik, wordt het scherm leeg en moet ik in het Excel(2016)lint “beeld” op “zichtbaar” klikken om weer … beeld van onze Franky te krijgen.
To jempi25 & Willy
Na de opstart , al eens nagezien wat er te vinden is in tab:gegevens -> lint:verbindingen ? Dit zou leeg moeten zijn.
Is dus leeg! Thanks.
Ook bij mij is “verbindingen ” leeg. Bij “koppelingen” staat wel de koppeling die ik gemaakt heb naar mijn eigen excel-bestand van mijn financiĂ«n. Kan dat de oorzaak zijn?
Dag Franky, Ik was van zin om enkele holdings en een vastgoedbevak aan te kopen, en deze ook mee in de FrankyMatic te importeren om de opvolging eenvoudig te maken : Aankopen, Verkopen, dividenden en de koers. Maar nu blijkt dat een ervan niet in M* staat, dus die waarde zal ik zelf af en toe moeten invullen (of is er een andere oplossing ?) Sinds ik enkele dagen geleden diegene die wel in M* staat heb toegevoegd, krijg ik op verschillende fondsen foutmeldingen : rode randjes, overloop,…. Is er iets dat ik kan aanpassen om deze problemen niet meer te hebben ?
Kan je mij een paar voorbeelden bezorgen.
Dag Franky, Het gaat over Cofinimmo en GIMV. Deze laatste komt niet op M* voor. Ik heb ze nu beiden onderaan gezet, en de linken weg gehaald (dus manueel koers invullen). Maar ik blijf de foutmeldingen op het einde wel krijgen (wel geen rode randen meer rond de fondsen). Door het weghalen van de link werkt de StopLoss natuurlijk ook niet meer…
@ Ann: ga eens even kijken in je mailbox.
Beste Franky
In mijn Franky-matic (1.9.1) portefeuille heb ik ook aandelen staan. (bv. Appl) Sedert een behoorlijk aantal dagen krijg ik steevast de foutmelding bij het ophalen van de huidige waardes van dergelijke type invoeringen. Na een aantal debugging operaties hierna een aantal bevindingen: 1- Blijkbaar heeft het niets te maken met de Franky-matic versie , de vorige versies geven een identiek probleem. 2- In de âGetCourseâ function komen we in deze type invoeringen uiteraard terecht in de Elseif ⊠â/stockreport/â. Ik heb vast gesteld dat op de web Morningstar de parameters NU (? ) in kleine letters zijn gecodeerd. Wanneer een zoek functie naar een parameter wordt gedaan loopt het dus mis. Misschien in de zoek instructie Replace âŠ.. , data, “” wijzigen in Replace âŠâŠ , UCase (data) , “”) ? Op deze wijze komen al terecht op de juiste plaats van de âLaatste koersâ. 3- Maar oweeâŠ.. Om een of andere reden loopt er vermoedelijk iets mis in de GetHTMLData function. Het veld met de waarde van de Laatste koers (bv.: $101.42) wordt door de WinHTTPRequest.5.1 omgezet in een â-â teken i.p.v. de waarde zelf. Waarom heb ik zelf nog niet kunnen achterhalen.
Enig idee?
Het gaat wel degelijk in item 2 over de SPAN parameter. Is opgeslokt in mijn reactie.
Dag Guy, Zelfde probleem met bijvoorbeeld Engie aandeel. Blijkbaar reageert M* soms met een soort interne request om de laatste koers op te halen . Deze waarde is niet zichtbaar in de GetHTMLData text die Frankymatic ophaalt van M* . Je ziet ook in de HTML text data alleen een “-” staan op de plaats waar de laatste koers zou moeten staan . Heb ook nog geen automatische oplossing gevonden maar ik ben dan ook geen Excell macro -expert . Gewoon manueel de laatste koers ingeven …
Ik heb de komende dagen weinig tijd maar ik zet dit op mijn to do lijstje. Ik hou jullie op de hoogte.
Thanks Franky !
Bij mij wordt AAPL (nu) perfect opgehaald. Maar je hebt gelijk een UCase kan nooit kwaad. Ik pas het aan voor de volgende versie. Dat “-” is een ander paar mouwen. Ik heb ook geen flauw idee van de reden.
Franky ik heb nog steeds geen oplossing gevonden voor het AAPL probleem. Welke URL gebruikt u voor de AAPL?
Wordt er nooit iets opgehaald of soms wel en soms niet? Anders moet je mij uw bestand nog eens doorsturen.
Franky. Het lukt nooit om de waarde van een aandeel op te halen, fondsen daarentegen geen probleem. Vooraleer terug aan de slag te gaan met dit probleem, wou ik zeker zijn dat we van dezelfde basis (url) vertrekken. De url die ik gebruik is voor AAPPL is-> http://tools.morningstar.be/wgashqk908/stockreport/default.aspx?id=0P000000GY&SecurityToken=0P000000GY%5d3%5d0%5dE0EXG%24XNAS&ClientFund=0&LanguageId=nl-BE&CurrencyId=EUR&UniverseId=E0EXG%24XNAS&BaseCurrencyId=USD
@Guy, probeer deze link eens: http://tools.morningstar.nl/nl/stockreport/default.aspx?Site=nl&lang=nl-NL&id=0P000000GY&LanguageId=nl-NL&SecurityToken=0P000000GY%5d3%5d0%5dE0WWE$$ALL
Franky. Het lukt nu wel met de moningstar.nl !?! Wordt het een BelgiĂ« Nederland? đ De websites NL en BE zijn licht verschillend, ik probeer uit te vissen wat hier misloopt.
Beste Franky, Al Fonds,
Ik heb een vraag over het berekenen van de GOGI en de juiste implementatie hiervan in de exel files
Kan het zijn dat er voor de waarde van “latest year” in de file “Franky-matic-v1.9.1-20160105″ een andere waarde wordt gebruikt dan bij de file”GOGIscore-Frankymatic”? vb: Voor FR0010135103 (Patrimoine (Carmignac) K âŹ) “Latest year (Y1)” krijg ik bij: “Franky-matic-v1.9.1-20160105” de waarde -2,06 %. (Deze waarde is terug te vinden op de morningstar site bij ‘rendement 1 jaar onder rendement%) en bij “GOGIscore-Frankymatic” de waarde 0,72%. (Deze waarde is ook terug te vinden op de morningstar site maar dan in “rendement per kalenderjaar”)
Ik vraag me af welke waarde het best gebruikt kan worden voor de GOGI berekening?
ps, Dit is allemaal heel nieuw voor mij en misschien doe ik wel iets verkeerd?
Groeten, Hein
In het bestand âGOGIscore-Frankymaticâ zie je de toestand op 31/12/2015. De Frankymatic gaat telkens wanneer je op bijwerken klikt de meest actuele Y1 ophalen bij morningstar. Dus als je GOGI zelf wilt berekenen kan je best de Y1 van de frankymatic/morningstar gebruiken. Let op: het gemiddelde rendement, AV1L120, moet je wel altijd uit het bestand âGOGIscore-Frankymaticâ halen want die ga je niet terugvinden op morningstar.
© 2012 - 2020 MijnKapitaal.be