About the author

Robokat (Carl De Ridder)

Jaren geleden had ik niet veel interesse in financiele zaken, en vertrouwde vooral op mijn bankiers. Af en toe werd ik naar het kantoor geroepen waarbij de bankier vertelde dat ik best product X verkocht en het veel betere product Y aankocht. Wat ik dan vaak deed. Enkele malen haalde ik een bescheiden winst, af en toe ook wat verlies. Stilaan begon ik te beseffen dat ik de touwtjes in eigen handen moest nemen, wilde ik betere rendementen halen.

Related Articles

201
Reageer op dit artikel

avatar
57 Comment threads
144 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
44 Comment authors
KarineKoenPhjoFilipRobokat Recent comment authors

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Karine
Gast
Karine

Je zit sowieso met telkens een aankoopbedrag van minstens €800 wanneer je deze allemaal wil aankopen wat me in deze tijden teveel van het goede lijkt.

Koen
Gast
Koen

Karine, waarom niet elke maand enkele fondsen kiezen op basis van sterkste Gogi momentum, maar wel over iets langere tijd (3-6 maanden bv) de balans in je flexer bewaken? Zit daar een redeneerfout in? Te complex qua opvolging/volhouden van de strategie (teveel geneigd om elke maand sterkste Gogi momentums te kiezen, waardoor teveel onbalans op den duur)?

Karine
Gast
Karine

Ik denk vooral te complex qua opvolging. Liever een mooie mixer opstellen en instappen bij een ALLOW.

Karine
Gast
Karine

Kan iemand me even verder helpen.Waar hebben jullie de flexer portefeuille aangekocht ?
Bij Keytrade is de keuze te beperkt en bij MeDirect kan je niet in kleine bedragen aankopen.
Dus was mijn vraag hoe jullie dit doen ?

Filip
Gast
Filip

Eventueel een combinatie maken? (MeDirect, Deutsche Bank, en eventueel KeyTrade (ondanks instapkost))

Phjo
Gast
Phjo

Indien je wenst, kan je deze fondsen praktisch aankopen bij alle aanbieders, waarschijnlijk met een “extra” instapkost. Het probleem zal veeleer zijn dat dit niet kan met kleine bedragen.

kris
Gast
kris

even een vraag ter verduidelijking: de rode lijn op de voortschrijdende rendementsgrafiek stelt toch het gemiddelde over 5 jaar voor, toch? In jullie verwijzend artikel (https://www.mijnkapitaal.be/cursus/leren-beleggen-beginners/de-ideale-instap-periode/) staat die lijn voor de mixer op 6% en Flexer op 9 % (“screeningcijfers op 5 jaar”…) terwijl het in dit artikel lijkt te staan op resp 8% en 12%, zie ik scheel of mis ik iets?? Heb via Franky-matic gemiddelde AV1L120 van Mixer en Flexer berekend, 7.8% en 11.1% resp., dus rode lijn toch van de 1 jaars cijfers?? Beetje verwarrend….dacht dat rode lijn net 5 jaars genomen werd omdat dat toch de… Lees verder »

Karine
Gast
Karine

Er zijn nog steeds mooie aandelen met een mooie dividend en wat maakt het dan uit wanneer er een koerscorrectie is? Denk maar aan een Cofinimmo, Statoil, enz.

Al Fonds (Marc Person)
Lid

Zoals je zeker weet, volgen wij geen aandelen of vastgoedbeveks. Dat lijkt ons meer risicovol.
Er was ooit een goede-huisvader-aandeel met een benijdenswaardig rendement. Eind 2008 waren al die “goede huisvaders” wel hun centen kwijt.

jean claude
Gast
jean claude

De mixer bevat veel meer cash en obligaties die praktisch niets meer opbrengen, dan aandelen die alleen , in de huidige markttoestand iets kunnen opbrengen. Voor met de mixer de “target” van 5% rendement te halen, zou de aandelen markt meer dan 10% in 2016 moeten stijgen wat onrealistisch is in de huidige tijden. 2016 zal een moeilijk jaar worden voor de mixer en terug een rendement rond de 3% zou mij helemaal niet verwonderen . Boven 4% zou mij heel sterk verrassen als de samenstelling niet word veranderd in het voordeel van meer aandelen fondsen. Fondsen zoals Rouvier of… Lees verder »

obelix
Gast
obelix

ik veronderstel dat als fondsen veel cash aanhouden, dat een teken is dat ze verwachten dat er koopjes gaan aankomen? waarom zouden ze het anders doen?
+wat is het alternatief: op een spaarrekening zetten die niets opbrengt? tot enkele jaren geleden moest je jezelf de vraag stellen: kies ik voor het zekere rendement van 4 of 5 % op een spaar/termijnrekening of kies ik voor de onzekere 7 % van de beurs?, vandaag is het: ofwel niets (spaar/termijn), ofwel misschien wel iets via beurs

Al Fonds (Marc Person)
Lid

Neem het percentage dat M* opgeeft als cash niet aan als absolute waarheid.Ik vermoed dat ze beleggingen op vrij korte termijn ook als cash inkohieren. Die cijfers zijn niet betrouwbaar als je die overweging niet in acht neemt. Cash is dus niet altijd cash zoals wij dat verstaan.
Op zeker moment in een M&G-fonds: volgens M* 48% cash. Bleek juist 9% te zijn.

jean claude
Gast
jean claude

U hebt gelijk AL Fonds maar beleggingen op korte termijn brengen ook niets op. Door hun statuut zijn bepaalde mixfondsen verplicht een hoge deel van hun paket in cash/obligaties te beleggen en kunnen dus hun aandelen gedeelte niet verhogen. In de huidige situatie stoort mij dat. Daardoor zou ik nu naar meer “zeer flexibel” fondsen mikken in plaats van vastgelegde (of met weinig ruimte) allocaties. Als men de beheerders vertrouwt en goed spreid (wat uwe théorie tegemoet) zou dat een oplossing moeten zijn. Wat denkt u ervan ? Zou het voor u moeilijk zijn in uw goudmijn 😉 de meeste… Lees verder »

Jarexx
Gast
Jarexx

Ik heb een vraag ivm met de trackermixer: Een van de Etfs uit deze mixer is de iwrd die de World MSCI index volgt. Dit is een dividend uitkerende ETF. Ik vroeg me af of het ni beter zou zijn om de kapitaliserende variant hierop te nemen? De dividenden hierop worden automatisch herbelegd en zo vermijd je de 27% RV. Weet dat deze variant nog ni lang genoeg bestaat voor jullie screening maar dat is de iwdr wel en Qua aandelen en spreiding zijn deze bijna 100% identiek. Je mag er dus vanuit gaan dat volatiliteit gelijk zal zijn. Of… Lees verder »

omega
Gast
omega

Hoe is DNCA Evolutif eigenlijk in de flexer terechtgekomen.. recente prestaties zijn ok maar verloop op 10Y best grillig.. in 2011 ook behoorlijk onderuit en lang nodig om te herstellen.. ook mid 2012 opnieuw niet hoger dan 2007.. vind het eerder een matig fonds. Wat vinden jullie er zo bijzonder aan?

Al Fonds (Marc Person)
Lid

Het kwam en komt nog steeds binnen de limieten van onze mixer: gemiddeld meer dan 4% per jaar over periodes van 3 en 5 jaar en alle resultaten over die periodes moeten positief zijn.
Als een fonds door die filters raakt, dan is het toch wel speciaal want velen lukt dat gewoon niet. 4% per jaar is dikwijls al onbereikbaar en altijd positief na 3 en 5 jaar lukt velen ook niet.

evita
Gast
evita

Ik koop het Flexerfonds aan, maar met mate.

paul
Gast
paul

Wat is slecht? + 7% + 3% ??

Beter dan ” min” en ik denk persoonlijk dat er veel beleggers “2015” niet zo snel gaan vergeten en nog
jaren gaan nodig hebben om hun verlies van -7% weg te werken.

Wat brengt 2016?

Misschien maken we dan een winst van + 30%,wie weet het? The dogs of the Dow, Warren Buffet…

In elk geval aan het “Mijn Kapitaal-team” een dikke proficiat en de beste wensen voor het jaar 2016 .

obelix
Gast
obelix

dat van die “bye bye flexer dynamic” begrijp ik niet goed, waarom niet meer opvolgen?, ze was de beste van de klas en ik meen dat meerdere lezers er toch in investeren

Karine
Gast
Karine

Weet misschien nog iemand hoeveel fondsen van de Flexer in ket Keyplan zaten ?
Zou een mooie verdeling zijn, de mixer bij MD, en de Flexer bij Keytrade.

karine
Gast
karine

Ben aan het overwegen om naast de mixer ook een flexer op te starten. Nu met een klein bedrag starten en alles een beetje in vorm gieten en bij een correctie met grotere bedragen te werken. Blijkbaar wordt er in 2016 weer veel van aandelen verwacht en is er van een echte correctie weinig sprake van.

jhn
Gast
jhn

beleggen voor 2016: gaan zwemmen maar in het ondiepe blijven, als het meezit, ben je toch al aan het zwemmen en kan je nog dieper gaan (=meer risico nemen). Als het tegen zit, is het net niet diep genoeg dat je verzuipt! ik ga wat minder snel bijkopen, ik zit voorlopig diep genoeg na 4 jaar constant kopen en bijkopen. sparen en oppotten voor een mooi koopmoment, beleggen is ook geduld hebben. in 2015 was er zo een moment en toen zat ik op droog zaad 🙁 dus niet “echt” kunnen van profiteren. al is het sindsdien, mid 2015, alleen… Lees verder »

Karine
Gast
Karine

Hoever staat de Flexer van een ALLOW en zien jullie de Flexer Dynamic nog tot één volwaardige portefeuille komen ?

Natalie
Gast
Natalie

Bedenking.. een fonds als Merclin Equity is een puur aandelenfonds.. kunnen zij dan in een grote crisis iets doen zoals cash gaan of derivaten gebruiken of gaan ze in de praktijk gewoon “de rit” uitzitten?

En hebben jullie enig idee of ze dat daadwerkelijk ook zouden doen op basis van het verleden, want zoals gezegd zitten ze volledig in aandelen. Noemt Equity voor iets natuurlijk.

Kamiel
Gast
Kamiel

Dit heeft toch niets te maken met beleggen met terugwerkende kracht. Als je voor 80% in aandelen belegt en dan nog eens met een extra nadruk op EM dan weet je toch dat dit volatiel gaat zijn? Of het sterk gaat stijgen of dalen daarvoor heb je een glazen bol nodig maar volatiel gaat het zeker zijn. Passief beleggen houd in om een asset-allocatie te kiezen aan de hand van jou risicoprofiel en verder passief te zijn op het periodiek herbalanceren na. Het bepalen van je risicoprofiel en de initiële asset-allocatie is nu net iets dat je niet passief doet… Lees verder »

Kamiel
Gast
Kamiel

Is het niet vanzelfsprekend dat de door jullie samengestelde trackermixer sterk volatiel is?
Hij bestaat uiteindelijk uit 80% aandelen waarvan 20% emerging markets.

Dit lijkt me persoonlijk niet echt een bewijs dat passief beleggen via trackers automatisch volatieler hoeft te zijn dan te beleggen in fondsen.
Als je bijvoorbeeld zou kiezen voor de klassieke samenstelling 60% aandelen 40% obligaties zal dit al een stuk minder volatiel zijn.
Als je er nog een percentage geldmarkt of staatsobligaties aan toevoegt zal deze ongetwijfeld nog minder volatiel worden.

Al Fonds (Marc Person)
Lid

Zoals geschreven in het artikel over de trackermixer: dat idee is komen overwaaien uit de VS en noemt daar The Lazy Portfolio.
Ik heb het enkel “vertaald” naar ETF’s die in Europa verkrijgbaar zijn of de dubbele belasting met de VS vermijden.
Op het moment dat men begint te discuteren over de samenstelling, is men eigenlijk iets aan ’t doen waarvan men zegt dat de fondsbeheerders het niet kunnen. Met de weinige info die we hebben, gaan we dan proberen het beter te doen dan al die professionals die een heel team ter beschikking hebben.

Natalie
Gast
Natalie

Geen kritiek maar ben het wel eens met Kamiel. De klassieke mix is 60% MSCI World en 40% obligaties. Ik zou wel eens willen zien hoe die klassieke mix zich vergelijkt. Jullie weten ook dat emerging markets het momenteel zeer slecht doen en dus de boel naar beneden duwen. 😉 Heb je ondertussen al Robeco European Conservative Equities (LU0339661307) gevonden. Ik vond die tijdens avondje zoeken op M*. Potentiële mixer. Zou al bestaan van 2008 maar vreemd genoeg niet bij Keytrade verkrijgbaar. Iemand van MK soms ervaring hoe vlug Key fondsen toevoegt als je het vraagt of zit/zat niemand van… Lees verder »

Karine
Gast
Karine

Zo simpel is het niet om farma aan te pakken.
Het bestuur heeft nog steeds veel invloed(politiek) op wat er gaat gebeuren en op wat terugbetaald gaat worden.
Voor het bestuur is farma aanpakken gelijk aan snoeien in jobs, iemand zal de prijs(mindere winsten) moeten betalen en dat zullen niet de aandeelhouders zijn.

phil2
Gast
phil2

Wat denken jullie van het fonds “Polar Capital Healthcare Opportunities USD” (IE00B28YJN35) als kandidaat-flexer of dynamisch flexer-fonds ?

Al Fonds (Marc Person)
Lid

In mijn screeningdatabase zit het nog niet in. Dat wordt dus even wat inputwerk.
Toch al enkele vragen:
1) waar kan je het aankopen? Voldoende mogelijkheden ?
2) is zo’n sectorfonds Healthcare niet te riskant en of te volatiel ?
Als je dit fonds al een tijdje in portefeuille hebt, dan heb je een reuzenzaak gedaan. Maar nu nog instappen ?
5 sterren is voor mij meestal een signaal om het nog niet te kopen.
Maar we komen er op terug.

phil2
Gast
phil2

Ik heb het spijtig genoeg nog niet… Naast de 5 M* heeft het ook 3 kronen volgens de TIJD-evaluatie, waarbij onder meer ook de nadruk wordt gelegd op de consistentie van de resultaten. Ik heb nog niet onderzocht waar het kan gekocht worden. Op de ‘sector breakdown’ afgaand, ziet het er een relatief breed “sectorfonds” uit : “Sector Breakdown (30 Oct 2015) Rank Sectors % 1 Pharmaceuticals 32.89 2 Biotechnology/Medical 25.80 3 Health Care 17.24 4 Healthcare & Medical Products 12.34 5 Healthcare Services 5.43 6 Money Market 3.40 7 Food & Drug Retailers 2.90”. Ik heb me inderdaad ook… Lees verder »

Al Fonds (Marc Person)
Lid

We gaan het ons niet te moeilijk maken: ik heb gevonden dat het fonds ook een EUR-notering heeft: IE00B28YJQ65. In de screening vertoont het zich als volgt: AV1 23,20% – AV3: 22,87% – AV5: 22,24% Duidelijk een sterk gemiddelde alhoewel het net iets te jong is. Het beste jaarrendement was 74% en het minste -19,60% De VAR in een schaal van 1 tot 100 = 27 en in 2008 een verlies van 11%. De beste jaren waren 2012 en 2013. Dat fonds heeft iets en vele fondsen uit de gezondheidssector kunnen daar een punt aan zuigen. Ik zou nog moeten… Lees verder »

Karine
Gast
Karine

Fonds lijkt nu toch in een dalende trend te zitten ?

Natalie
Gast
Natalie

Als je persé farma wilt, neem je dan niet beter BGF W.Healthscience LU0171307068. Dan fonds heeft zich al op langere termijn bewezen en de rendementen zijn gelijkaardig. Zo’n groot fonds heeft ook meer politieke invloed denk ik. Nieuwe manager sinds 2011 doet het goed. Alleen zou ik toch zeer voorzichting zijn met fama. De afgelopen 5j waren zeer goed, maar ik lees toch veel berichten dat de farma het steeds moeilijker gaat krijgen doordat de overheid steeds strenger wordt wat bvb prijszetting betreft (niet onterecht overigens). Kijk maar naar wat met Fagron gebeurt. Ook Clinton wil de farma serieus aanpakken.… Lees verder »

Natalie
Gast
Natalie

Zie ook juist dat qua port volgens M* de P/E van het BGF fonds “maar” rond de 23 ligt, terwijl dit bij Polar reeds +27 is.

PS @Al Fonds Ontving je mijn email gisteren ivm Invesco Euro High Q-DIV en de andere grafiek die ik vond.

Jhn
Gast
Jhn

Fidelity Funds – Global Health Care Fund A-EUR
Te krijgen bij rabo.

Natalie
Gast
Natalie

@Jhn Waarom vermeld je dat fonds? Als je farma wil lijkt mij BGF W.Healthscience een iets betere keus. Farma presteerde goed afgelopen 5 jaar door de biotech, vraag is of dit zal blijven duren. Volgens mij hebben “klassieke” farma bedrijven zoals GSK genoeg produkten in de pijplijn, maar Robokat twijfelt blijkbaar aan deze sector.

Al Fonds (Marc Person)
Lid

Het is niet zozeer dat mijn collega twijfels heeft over deze sector. Wij vinden het allemaal risicovol om in een erg kleine of beperkte sector of regio te gaan beleggen. Bij problemen heeft de beheerder geen kans om uit te wijken.
Als je zegt Healthcare of een andere sector dan bepaal jij de allocatie. Laat het over aan de fondsmanager om te bepalen waar hij de meeste winst kan halen. Hij heeft veel meer info dan wij als belegger.

Al Fonds (Marc Person)
Lid

Ik verneem vandaag van Polar Capital rechtstreeks dat zij hun fondsen enkel aan institutionele beleggers aanbieden. Dan ga je niet voor een paar honderd euro kunnen instappen…
Zoiets lees je natuurlijk niet bij M*.

phil2
Gast
phil2

da’s spijtig ! Alvast bedankt voor de informatie, Al Fonds !

hagi
Gast
hagi

Bedankt, lange termijn gemiddelde is dit 5 jaar?

Al Fonds (Marc Person)
Lid

Klopt

hagi
Gast
hagi

U schrijft huidige rendement mixer schommelt rond de 6%, voortschrijdend rendement is 6%. Zelfs zonder 10% af te trekken, zie ik hier een nogo ipv allow. Waar loopt mijn redenering fout?

Natalie
Gast
Natalie

Een bedenking.. als jullie vinden dat de flexer momenteel te hoog staat, moet je dan niet consequent zijn en er dan ook nu uitstappen? Als jullie momenteel geen goed rendement ervan verwachten, is het toch niet logisch van er in te blijven zitten?

Jhn
Gast
Jhn

Op 1 na heb ik alle flex dynamics, dik tevreden mee.
Met jullie GOGI timing loopt dit helemaal top!
Met mijn 20 fondsen scoor ik ook hetzelfde rendement.
Ben benieuwd wat de experten over 2015 gaan zeggen!
Ik ben alvast tevreden, maar nu ik aan GOGI doe zal het nog beter worden.
Want vroeger kocht ik veel te vaak te duur aan.

Ook heb ik nu een volwassen port waar ik eigenlijk niet veel meer moet aan doen.
Bedankt voor alle hulp, keep up the good work 🙂

Kevin
Gast
Kevin

Bij hoeveel % beslissen jullie om in een fonds te stappen. Bij een NOGO kijk ik of dit onder 15% ligt, indien die er onder ligt koop ik bij. Als het meer dan 15% is laat ik het fonds die maand links liggen.

Als het een ALLOW is koop ik altijd, tenzij het bv. -50% is, dan koop ik extra bij.

jhn
Gast
jhn

ALLOW is kopen voor mij.
Bij NOGO doe ik niets.

Natalie
Gast
Natalie

Bij Keytrade is Invesco Pan European High Income alleen in de “Quarterly Distribution” variant verkrijgbaar. Nu viel mij op in de grafiek bij Keytrade en ook bij M* dat de NIW van deze variant eind 2011 ONDER het niveau van 2007 zou zitten, waar ik aan twijfel gezien die fonds normaal toen er al ver boven zat. Kunnen jullie eens nakijken of dit klopt: 1. klik deze link: http://www.morningstar.be/be/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR06T9N&tab=13 2. zet op MAX 3. selecteer linksboven in de dropdown KOERS ipv groei De grafiek die je dan krijgt is helemaal anders dan die in de rendements tab. Waar zit de… Lees verder »

Al Fonds (Marc Person)
Lid

Enkele cijfers die jou verder kunnen helpen:
20/07/2007: €10,51
14/12/2007: €9,91
14/12/2011: €9,72
30/12/2011: €9,85
Op die laatste vraag: ik vermoed dat het euro’s zijn en bedenk er wel bij dat ik nog nooit geweten heb dat het dividend telkens hetzelfde is. Het dividend wijzigt telkens: zelfs de maandelijkse.

Natalie
Gast
Natalie

Hartelijk dank Al Fonds om het op te zoeken! Dus dat fonds zat eind 2011 effectief terug onder 2007. Vreemd want als je de grafiek op M* neemt in de rendements tab, dan bleek dat één van de weinig fondsen die na 2008 daar definitief boven bleef.

Belangrijk, is dit identiek voor de KAP variant dus LU0243957239? Als ik daar in de grafiek tab “koers” selecteer, dan krijg ik een véél gunstigere curve.

Kan toch niet dat de KAP variant zo veel beter doet dan de DIS? Heb je daar ook de cijfers van?

Nogmaals bedankt.

Al Fonds (Marc Person)
Lid

Ik ga jou de grafiek privé doorsturen want de cijfers geven misschien een verkeerd beeld.
Begin 2010 was de top van 2007 al overschreden. Eind 2011 was er een vrij kortstondige dip met wat gekwakkel.
Maar vanaf midden 2012 ging de waarde resoluut boven de topwaarde van 2007.

Jhn
Gast
Jhn

Sinds een paar maand doet mijn grafiek in MS* raar, de volledige maand november is al gevuld?
Bij jullie ook?

AMA
Gast
AMA

De Flexer Dynamic is in alle stilte aangegroeid tot 6 fondsen, ik mis er 1, welk is nr. 6.

Jhn
Gast
Jhn

ISIN GB0033547604
Zou deze in de flexer passen?
Ook de laatste maanden valt de schade mee.
Ytd nog 20%

Bedankt om het te checken.

Al Fonds (Marc Person)
Lid

Threadneedle UK Mid 250 Retail Net.
Ten eerste denk ik niet dat mijn collega’s een fonds gaan goedkeuren dat slechts in één land belegt.
De rendementen van zo’n fonds moet je ook eens bekijken in zijn oorspronkelijke munt: het zou wel eens kunnen dat die munt voor een boost gezorgd heeft in EUR en dan is het de munt die voor rendement heeft gezorgd en niet het fonds…

juluscesar
Gast
juluscesar

Dit is een echt UK fonds; deed het voorlopig erg goed. Zelf heb ik ook een dividend UK etf kreeg toch wat klappen. Blijkbaar komen de mid en small caps altijd wat achter…
Natuurlijk speelt ook hier de munt een rol.

Voor mij speelt dit fonds op dit ogenblik in zijn extra time…ook al blijft TAI uk fondsen aanhouden.
Indien er een eindspurt zou komen vliegen deze land fondsen bij mij buiten;
Ook india fondsen spelen voor m;i. hun verlengingen.

obelix
Gast
obelix

als men nu gewoon alle fondsen van mixer, flexer en dynamische flexer zou kopen…dan heeft men een mooie portefeuille van 25 fondsen, 4 % gewicht per fonds, dus een blindganger kan niet veel kwaad…
te simpel?

obelix
Gast
obelix

mijn telling klopt niet zie ik nu,
3 van de 6 fondsen zaten reeds in gewone flexer (en 1 zelfs ook in mixer),
is dus 22 fondsen in totaal

Ronny
Gast
Ronny

Ik had deze oefening deze week gemaakt. Rendement 5,6%, laatste 3 maand -6,6%. Volgens mij teveel fondsen zonder extra rendement en niet minder volatiliteit

jempi
Gast
jempi

Als ik hier lees, dan kan je (allow, niet verplicht volgens jullie lectuur) bijkopen van de mixer.
Ik zit dus enkel in de mixer en niet in de andere versies!
Indien nu bijgekocht wordt doe ik waarschijnlijk een verbetering van de aankoop van half april, waar een top bereikt was.
Wat dus niemand zou weten.
Redeneer ik goed dat nu een bijkomende aankoop van alle fondsen goed zou doen aan het rendement nadien, en mijn slechte aankoopdatum ( wat natuurlijk niemand wist ) van half april zou goedmaken?
De enige die ik niet heb is DNCA Invest Evolutif Class B shares EUR

jules Ceasar
Gast
jules Ceasar

Van harte bedankt om dit zo overzichtelijk up te daten.
Bedankt ook aan de attente lezer omtrent de flexer dynamic.
Wat hieruit te concluderen….de Fledyn bestaat alvast veel meer uit aandelen dan de andere portfolio’s ?

tr1981
Gast

De mixer is voor de meer defensieve belegger die minder wil verliezen, maar een snelle (misschien wel te kort door de bocht) interpretatie die ik kan maken is dat je met de flexer nu meer overhoud dan met de mixer.
Men zou bijna denken dat de flexer dan ‘veiliger’ is.

Zit hier een waarheid in of toch een beetje te kortzichtig?

Jens
Gast
Jens

Uitstekend artikel om alles in één oogopslag te volgen.

Kevin
Gast
Kevin

Als ik het goed begrijp is het misschien interessanter om nu volop in de Flexer en tracker te gaan en veel minder in de mixer.
Want als het herstel (of een eindejaarsrally) er nog aankomt zullen flexer en tracker het normaal gezien beter doen dan de mixer.

Van die flexer dynamic blijf ik af, veel te volatiel. En de kans dat hij het bij een volgende correctie/crash weer zo goed uithoud is nihil.

Al Fonds (Marc Person)
Lid

Ik zou niet iedereen durven aanraden om in de flexer te stappen. Kan je die meer volatiliteit wel verdragen? Ook naar de toekomst toe?
Starters zou ik ook aanraden om te beginnen met de Mixer: je kan daarna nog altijd uitbreiden.

Kevin
Gast
Kevin

Je kan ook elk fonds die zowel in mixer als flexer voorkomt aankopen.

Jhn
Gast
Jhn

Welk is dat 6de fonds?

Jan H
Gast
Jan H

Dag Robokat, welke is dan het 6e fonds die in de flexer dynamic zit? In het originele artikel zie ik maar 5 namen staan (robeco cons, pictet sec, flossbach, eur high oncome en consumer industries). Alvast bedankt

gunthersky
Gast
gunthersky

“De Flexer Dynamic is in alle stilte aangegroeid tot 6 fondsen. Is dat genoeg of wachten we tot we een 7de fonds vinden (wat misschien nooit zal gebeuren)? Het woord is aan jullie. ” staat aan het einde van het artikel. Ik heb er wellicht overgelezen, maar welk fonds is het 6de? Ik merk dat Food & Person Prod KBC K het niet slecht heeft gedaan, de winst 2015 zeer goed kan vasthouden en niet al te volatiel is. Kandidaat Flexerfonds Dynamic? Weliswaar zwakker 2012 en 2013. Jammer dat KBC steeds een hoge instapkost eist (hier 3%) en dit fonds… Lees verder »

Dolfijn
Gast
Dolfijn

KBC Food is best een goed fonds en is een BE fonds waarbij je ook geen Reynderstaks hebt dacht ik als je ooit wil uitstappen. Wat die instapkost betreft raad ik je aan van te onderhandelen of ze die instapkost niet willen laten vallen. Laat fijntjes verstaan dat ze al genoeg verdienen aan de jaarlijkse lopende kosten voor dat fonds en vermeld uiteraard ook dat je anders wel eens je boeltje naar Keytrade ofzo zou kunnen verhuizen waar instap maar 10 euro is. Heb je dat al geprobeerd? Zijn de KBC fondsen overigens ook elders verkrijgbaar of uitsluitend bij hen?… Lees verder »

costaadeje
Gast
costaadeje

Ik veronderstel dat het voor alle fondsen van de flexer nog te vroeg is om in te stappen? Of zijn sommige fondsen ondertussen al 20% gedaald ten opzichte van vorig jaar?

Karine
Gast
Karine

Net even gekeken en ook deze zijn gratis. Misschien wel eens interessant.

Kevin B
Gast
Kevin B

De kosten zijn (meestal) gratis bij Medirect maar voor de flexer zijn er vaak hogere minimum instap bedragen, dus ik weet niet of 150€ zal volstaan

Karine
Gast
Karine

Wat denken jullie van een trackermix (maandelijks aankopen bij bv Medirect) naar de Flexermix in het Keyplan ?
Ik zie dan als trackermix jullie top 3 + eventueel 2 extra’s :
iShares MSCI World Inc
iShares MSCI Emerging Markets Inc
iShares USD Corporate Bond Inc
Lyxor UCITS ETF MSCI EMU Small Cap ===>Eurozone Small-Cap Equity
Lyxor UCITS ETF MSCI Europe D-EUR ===> Europe Large-Cap Blend Equityst

Karine
Gast
Karine

Wat is eigenlijk de samenstelling van de trackermixer ?

gunthersky
Gast
gunthersky

Inderdaad, van het rendement dat gepubliceerd wordt zijn de beheerskosten (distributiekosten zitten hierin vervat) al van af getrokken. Ik heb dit voor 40 (toevallig …) fondsen bekeken en als ik naar de mixfondsen kijk is de distributievergoeding voor Flossbach von Storch Multiple Opportunities II RT en BGF Global Allocation hetzelfde (0,6 %). Dit is niet speciaal laag. Voor DNCA Evolutif zijn ze wel extreem hoog (beheerskost 2,4 % waarvan 1,2 % distributie), maar wat maakt het voor de belegger uit, het is tenslotte wat hij netto krijgt wat telt. En voor First Eagle Amundi een beheerskost van 2 % waarvan… Lees verder »

gunthersky
Gast
gunthersky

Ik snap niet waarom de adverteerders op deze pagina niet meer rekening houden met de resultaten van je analyses en de samenstellingen van de verschillende portefeuilles. Omdat toch voldoende de nadruk wordt gelegd op gespreid instappen zou het aanbieden van een beleggingsplan met alle (of de meeste) fondsen van de Flexer of de Mixer toch een schot in de roos zijn. Ik ben ervan overtuigd dat een groot aantal lezers hierop zouden intekenen (ik toch, of met een grotere maandelijkse inleg). Nu koop ik een Flossbach von Storch Multiple Opportunities II RT of BGF Global Allocation bvb apart (en dan… Lees verder »

bvdv
Gast
bvdv

Ben volledig akkoord! Ga nu ook instappen in een Keyplan, maar jammergenoeg enkel beperkt aantal fondsen… Het zou idd de max zijn moesten ze alle fondsen van de mixer en flexer aanbieden. Het gespreid instappen met kleinere bedragen is ideaal denk ik voor veel mensen…

jules Ceasar
Gast
jules Ceasar

Het al of niet aanbieden van een fonds door een broker of bank is o.a; in functie van hoeveel een bank/broker hieraan kan verdienen. Deze opbrengst voor de financiële instantie wordt doorgerekend in de kosten die jij betaald en verwerkt zitten in de lopende kosten van het fonds.(ongeveer de helft/0,7%)) Bij ME kan je dit keurig zien.Ook hier op mijn kapitaal staat men achter dit principe. Men is van mening dat indien de fondsbeheerder de broker niet zou betalen het aanbod zou verschralen…terwijl jij nu net schraalheid ervaart ? Zelf ben ik van mening dat de broker van de belegger… Lees verder »

Al Fonds (Marc Person)
Lid

Als je een fonds screent op de manier van Al Fonds dan valt een fonds dat teveel commissie uitbetaalt uiteindelijk door de mand. Er blijft dan voor de belegger te weinig over.
Ik zit er niets mee in dat een distributeur of een beheerder veel verdient: als er voor mij maar genoeg overblijft !

Ann
Gast
Ann

Een vraagje. Als je naar de grafiek kijkt (Lange Termijn), dan zie je daaronder de Historische Maandrendementen.
Jullie tonen hierboven steeds het Totaal Rendement (gegevens die betrekking hebben op de groene lijn). Maar daaronder staat het Persoonlijk rendement (deze hebben betrekking op de oranje balkjes).
Hoe kan het dat er tussen Totaal en Persoonlijk rendement een verschil zit, ook al heb je niets verkocht ?
Ik kan deze info nergens vinden.

Kevin B
Gast
Kevin B

Je schreef “In april tekende de trackermixer nog een rendement op van 25% op jaarbasis. Na de correctie (augustus -7,74%) is dat jaarrendement teruggevallen tot 6,59%. ”
Alhoewel je een ideaal instapmoment nooit op voorhand weet, geef je toch aan dat er sprake is van een daling 18.41% sinds augustus. Er was iemand die vooropstelde om bij te kopen als een fondspakket 20% gedaald was. Staan jullie daar momenteel nog steeds achter of is de markt nog volop in correctie en kijken jullie de kat nog wat uit de boom tot de markt terug begint aan te trekken ?

mjinde
Gast
mjinde

Ik denk dat het vooral van belang is om te kijken wat de maximale verliezen zijn. Als een wereldwijd mix-fonds 20% zakt is dit uitzonderlijk. De meest volatiele fondsen verloren in 2008 75% van hun waarde. Wat ben je ermee als het al 20% gezakt is, als er nog eens 55% af kan. De moet je al een stijging van 320% hebben om terug op je beginwaarde te komen.

Maar het neemt niet weg dat wie zinnens is fondsen aan te kopen, nu korting krijgt tov 6 maand geleden.

Peter
Gast
Peter

Super dat jullie met die blauwe tekst werken om updates in het artikel aan te geven!
Simpel maar effectief.
Graag ook toepassen bij toekomstige updates van alle andere artikels.

deJakkeStrikesBack!
Gast
deJakkeStrikesBack!

Ik beleg maandelijks +/- 840 euro in de mixer via het keyplan van Keytrade en via Medirect.. Wat betreft de flexer, de fondsen die niet in de mixer zitten: het fonds van Merclin Global Sicav en Carm. Inv.: daar beleg ik maandelijks via het keyplan 30 euro / fonds in. En elke maand koop ik voor 100 euro, om beurt, één van de overige fondsen (Fidelty Glob. Cons., Franklin Mutual en Invesco Pan European). Dat is maandelijks een 160 euro in de flexer. Ben zelf in 1998 gestart met beleggen in aandelen en een paar fondsen. Die fondsen heb ik… Lees verder »

hagi
Gast
hagi

Bedankt!

hagi
Gast
hagi

Als ik het goed begrijp is het ook belangrijk om de flexer min 5j aan te houden? Dacht dat de flexer geen lazy portfolio was? Hoe dan ook vermoed nt dat het momenteel een goed instapmoment betreft.

Dolfijn
Gast
Dolfijn

Een goeie test zou overigens zijn van bij alle fondsen te kijken hoelang ze nodig hadden om na de top van 2007 terug op dat punt te komen en door te stijgen.. veel fondsen herstellen namelijk na 2008 maar door de correctie in 2011 vallen veel fondsen dan terug op het niveau van 2007. Flossbach en ik denk bepaalde mixers zoals Carmignac zijn de uitzonderingen die dus eind 2011 wél structureel hoger stonden dan top 2007 en om die reden voor mij goede fondsen. Als men toch naar het verleden kijkt om een fonds te beoordelen, lijkt mij zo’n test… Lees verder »

Al Fonds (Marc Person)
Lid

Je wordt op je wenken bediend: ik heb die cijfers eigenlijk zo klaar staan. Wat filteren om de winnaars en de verliezers bij mekaar te krijgen en volgende week mag je dat overzicht verwachten.

Rudi
Gast
Rudi

@Dolfijn, hier moet je toch opletten en je niet blind staren , lees maar eens op MS…
Onder rubriek : Analyse Beleggingsfondsen : 5-sterrenfondsen die niet stralen

Dolfijn
Gast
Dolfijn

Wat dat Fidelity fonds betreft wil ik toch opmerken dat het fonds eind 2011 (na de dip toen) niet hoger stond dan op de top van 2007. Sommigen zullen mss zeggen dat ik daarmee het slechts mogelijk moment uitpik, wat ook klopt natuurlijk, maar mijn punt is dat men moet beseffen dat de kans reëel is dat we op een gelijkaardig punt staan. Ik vind het jammer dat hier zo weinig opinie aan bod komt, maar zouden jullie eens een artikel kunnen schrijven over de structureel economische problemen waar men de komende jaren voorstaat. Wat bvb in China gebeurt gaat… Lees verder »

Al Fonds (Marc Person)
Lid

Wij schrijven over datgene dat we zeer goed kennen. Ik wil vermijden dat we de weg opgaan zoals op menig andere site, waar sommigen epistels schrijven over landen die ze nog niet eens kunnen aanwijzen op een wereldkaart. Moet je zeker eens doen: je kiest één van de onderwerpen die je zelf vermeldt. Daarvan verzamel je alle artikels en info die je de volgende dagen vindt. Goed bijhouden en volgend jaar of nog later, lees je dat allemaal nog eens door. Twee mogelijkheden: ofwel lach je je kapot ofwel staat het schreien je nader dan het lachen. Over een politiek… Lees verder »

jempi
Gast
jempi

Mooi en begrijpelijk uitgelegd!
Je krijgt zo zin om zelf met de flexer te starten!
Maar ben nu pas een paar maanden bezig met de mixer en bij mij is alleen nog maar gezakt.
Weet ook wel dat je minstens 3 tot 5 jaar moet aankijken en dat het dan pas zou renderen!
10 % is niet mis!

Bvdvzw
Gast
Bvdvzw

Ik heb zelf ook in de flexer belegd, maar dan enkel voor 25% van mijn totale portefeuille. In die 25% zitten ook andere meer dynamische fondsen. Ik heb een lange termijn horizon en koop met mondjesmaat bij en houd het % mixer-flexer/Andere in evenwicht! Ik probeer van niet meer te verkopen, want dat leide toch maar tot “verliezen”.

© 2012 - 2018 MijnKapitaal.be